TV 2 lanserer enda en ny kanal

TV 2 fortsetter å ekspandere kanaltilbudet. Neste kanal ut er i sin helhet rettet mot det sportsinteresserte folk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå blir Thor Hushovd å se i Tour de France sirkuset på en ny sportskanal lansert av TV 2. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX)Nå blir Thor Hushovd å se i Tour de France sirkuset på en ny sportskanal lansert av TV 2. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX)

TV 2 fortsetter å lansere nye kanaler. Nå skal TV 2 gruppen starte en ny sportskanal.

Ifølge Kampanje skjer lanseringen i regi av den allerede eksisterende kanalen TV 2 Zebra og dermed også sammen med Telenor Broadcast. Telenor Broadcast eier 45 prosent mens TV 2 eier de resterende 55 prosentene.

Prosjektet har pågått lenge


TV 2 Gruppen sitter på en rekke sportsrettigheter som det idrettsinteresserte folket kan nyte godt av i tiden som kommer. Blant annet har de rettighetene til norsk håndball, spansk fotball, sykkel (Tour de France), EM i fotball 2008 og VM i 2010 og 2012.

Kanalen har også rettighetene til alle internasjonale håndballmesterskap frem til 2012. Med EM-gullet til Norges håndballdamer i desember, og herrens spennende oppgjør friskt i minnet, er mulighetene gode for høye seertall for TV 2 Gruppen.

Administrerende direktør Jon Grødholt i TV 2 Zebra sier til Kampanje at man har arbeidet med prosjektet i lang tid og at de nå er klare for en ny sportskanal.

- Vi føler nå at vi har de nødvendige rettighetene for å kunne lansere kanalen, er kommentaren til Grødholt.

Kanalen vil i tillegg til egne sportssendinger ha et samarbeid med moderkanalen TV 2 om dagsaktuelle hendelser og nyheter innen sportsverdenen.

Må utnytte rettighetene maksimalt


I og med at TV 2 Gruppen har brukt store summer på å skaffe seg ekslusivitet til ulike sportsevenement føler det at dette må utnyttes på best mulig måte. Håpet er også å skaffe seg ytterligere rettigheter.

- Dette er en stor dag for TV 2 Zebra. Vårt unge aksjeselskap vil nå få to kanaler i porteføljen og vi gleder oss til å presentere denne for publikum i forkant av Tippeligasterten i år. Vi arbeider fortløpende med distribusjonsavtaler for kanalen og regner med å tegne flere avtaler i tiden som kommer, sier Grødholt videre til Kampanje.

Sportskanalen blir produsert av TV 2 Sporten med Bjørn Taalesen som redaktør. Kanalen skal i all hovedsak være abonnementsfinansiert, og vil være tilgjengelig for abonnentene til Canal Digital satellitt og digital kabel, GET digital kabel, BKK og Lyse.

Personvernpolicy