Emilie Enger Mehl hardt ut mot bompengeselskap
Fikk sjokkregning etter hyttetur.
Da justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) ikke fikk betalt for en bompassering fordi hun ikke hadde mobildekning, fikk hun faktura.
Innholdet i fakturaen reagerte hun sterkt på, forteller hun til TV 2.
Mehl var på en vei til en hytte i Innlandet da hendelsen skjedde. Den aktuelle hytta var i et område uten mobildekning, og justisministeren fikk dermed ikke betalt gjennom telefonen.
Mener Finter utnytter folk
Etter en endring i finansavtaleloven i 2023, ble det gjort ulovlig å sette fakturagebyrer høyere enn den faktiske kostnaden ved å utstede fakturaen. Likevel krevde bompengeselskapet Finter 80 kroner for selve bompasseringen, 12,60 kroner i fakturagebyr og 59 kroner for oppslag og lagring. Totalt 151,60 kroner.
Og det er dette «oppslag og lagrings»-gebyret Mehl reagerte på. Hun klagde derfor til Finter, og ville ta det juridisk, fordi hun mener Finter utnytter folk.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jeg følte at det var riktig av meg å klage, for hvis ikke jeg skal ta tak i det, hvem som skal gjøre det da? De gjør det veldig vanskelig for forbrukere som stiller spørsmål ved praksisen, sier hun til TV 2.
I et svar fra Finter avviser de at den nye finansavtaleloven gjelder for gebyrer som «oppslag og lagring», og forklarer at det er en kostnad som påløper når et krav ikke er oppgjort innen 48 timer, da dette utløser ekstra jobb for selskapet.
Se video: På innsiden av «skrekkfengselet»
Liker ikke forskjellsbehandlingen
Først fikk Mehl avslag på klagen, men da hun varslet om at hun ville bringe saken inn for Forliksrådet, snudde Finter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen«Du tvister som privatperson, men jeg er naturligvis klar over ditt embete og mitt svar må ses i lys av dette. På grunn av din medieprofil ser vi det som prosessøkonomisk ufornuftig å ta denne saken videre til forliksrådet, og vi velger derfor å ettergi restansen på kravet. Finter vil dekke veilagets underdekning i saken,» skrev Finter-gründer og administrerende direktør Magnus Pedersen i svaret, som TV 2 har fått tilgang til.
Artikkelen fortsetter under annonsenMehl satte ikke veldig pris på svaret:
– Jeg ønsket ikke noen forskjellsbehandling, sier hun og utdyper:
– Jeg fikk dette gebyret som privatperson, og jeg syns det er urettferdig at de behandler meg annerledes enn alle andre kunder.
Mehl betalte til slutt 80 kroner for bompasseringen og fire kroner for fakturen, og ikke noe mer. Hun understreker overfor TV 2 at hun har råd til å betale fakturaen, men at det hele er en prinsippsak.