Etterlyser mer digital inkludering: – Flere må kjenne det på kroppen

BankID-appen har nå tatt over for BankId på mobil.
BankID-appen har nå tatt over for BankId på mobil. Foto: BankID/BankAxept
Artikkelen fortsetter under annonsen

Digitaliseringsminister Karianne Tung sier regjeringen tar problemet på alvor, og ønsker å opprette en elektronisk ID med høyt sikkerhetsnivå i offentlig regi, for å få med flere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Første september var det slutt for BankID på mobil.

Ifølge Hege Steinsland, kommunikasjonsrådgiver i BankID, gikk overgangen bra.

Pressekontakt i BankID, Hege Steinsland. Foto: BankID
Pressekontakt i BankID, Hege Steinsland. Foto: BankID

Bortsett fra noen etterslenger hos Nordea, som meldte at de opplevde noe økt pågang på kundeservice rundt 1. september, faset de andre bankene ut BankID på mobil i puljer allerede før sommeren, forteller Steinsland.

– Nå er det 3,5 millioner som er i gang med BankID-app, og kundene er veldig fornøyde med den nye løsningen, sier hun til ABC Nyheter.

Årsaken til utfasingen er at BankID med brikke eller app er sikrere.

Men flere har etterspurt hjelp i forbindelse med overgangen.

Ved at mer og mer av hverdagslige funksjoner blir digitalisert, øker risikoen for at de som av ulike årsaker ikke klarer å henge med blir holdt utenfor. Såkalt digitalt utenforskap.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap) sier det ser på flere løsninger knyttet til dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette problemet er noe regjeringen tar på alvor. Skal vi lykkes med den digitale omstillingen, er vi avhengig av at alle er med, sier hun til ABC Nyheter.

Se video: Sitter fast i verdensrommet

Krever handling: – Den tiden har vi ikke

Det er bankene som gir ut BankID som har support på BankID for kundene sine, forteller Steinsland, og påpeker at det har blitt gjort en veldig god jobb ute i bankene for å støtte kunder som trenger hjelp.

Men å forebygge digitalt utenforskap er også viktig for BankID, som sammen med selskapet Kakadu har utviklet flere gode veiledere for å lette overgangen til app for digitalt usikre brukere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Disse er tatt i bruk av 700.000 nordmenn, legger hun til.

Kakadu lager også verktøyet for andre bedrifter som trengerå veilede sine kunder i digitale tjenester. I tillegg er det de selv kaller et «go-to-sted» for hjelp til selvhjelp med store og små digitale oppgaver med over 200 gratis veiledninger, forteller Ingvild Erøy Prestårhus, CCO og medgrunnlegger av Kakadu, til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ingvild Erøy Prestårhus i Kakadu. Foto: Kakadu
Ingvild Erøy Prestårhus i Kakadu. Foto: Kakadu

– Har dere opplevd større pågang etter at BankID på mobil ble avskaffet?

– Ja, vi ser en tydelig peak i trafikktallene etter at BankID på mobil ble avviklet. Det er tydelig at det er flere kodebrikkebrukere som har fått øynene opp for BankID-appen, og at de har satt pris på steg-for-steg-veiledning i denne prosessen.

Etterlyser et fullmaktsregister

Men Prestårhus mener det ikke gjøres nok for å hindre digitalt utenforskap.

– Vi savner at det er mer handling, og mindre prat. Vi må ned fra tuene, snakke med folkene som har problemene og bygge løsningene våre rundt deres behov, sier hun og fortsetter:

– Byråkratiet tar oss, gang på gang. Det blir en hvilepute at vi kan utsette løsninger til X, Y eller Z på er plass. Den tiden har vi ikke, og vi savner at flere kjenner det på kroppen.

Også Steinsland i BankID etterlyser mer:

– Digital inkludering er både det offentlige og privates ansvar. Bankene har nok tatt en for laget når det kommer til å hjelpe befolkningen med digitale tjenester og BankID, også til bruk i offentlige tjenester. Her bør flere bidra for å løfte flere over den digitale kneika, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun mener det som mangler for å inkludere flere til å delta digitalt hele livet, er gode måter å representere andre på når de ikke lenger orker selv.

– Vi har etterspurt et sentralt, offentlig fullmaktsregister, slik at man kan bruke egen BankID for å hjelpe andre på en trygg måte på tvers av offentlige og private tjenester. Det er på planen og utredes i forbindelse med ny eID-strategi i det offentlige, men det haster å få denne viktige brikken på plass.

Tung: Vil utvikle en eID i offentlig regi

Et slikt fullmaktsregister er noe også digitaliseringsministeren ønsker å få på plass. I tillegg ser ministeren behovet for en elektronisk ID med høyt sikkerhetsnivå i offentlig regi.

– Elektronisk ID er nøkkelen til mye av det vi trenger i hverdagen og målet til regjeringen er at alle skal få tilgang. Samtidig vet vi at noen grupper i samfunnet har utfordringer med å skaffe seg elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå – BankID er en slik eID, sier Tung til ABC Nyheter og peker på at det er en utfordring at enkelte grupper ikke får BankID eller blir fratatt BankID på grunn av krav i hvitvaskingsloven.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap). Foto: Terje Bendiksby / NTB
Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung (Ap). Foto: Terje Bendiksby / NTB

Dette problemet er noe regjeringen tar på alvor, sier Tung.

– Derfor ser vi nå på muligheten for å utvikle en eID på høyt sikkerhetsnivå i offentlig regi. Hvordan en slik løsning eventuelt blir, er ennå ikke klart.

Tung forteller videre at Norge i tillegg er koblet på arbeidet i EU med å kunne tilgjengeliggjøre en digital lommebok som blant annet vil inneholde en eID på høyt sikkerhetsnivå.

– Vi jobber nå sammen med EU for å se på de tekniske løsningene for lommeboken, og hvordan denne kan iverksettes i Norge, sier hun, og legger til:

– I tillegg jobber vi for å styrke den digitale kompetansen til eldre gjennom Seniornett og vi fortsetter Digihjelpen, som er et veiledningstilbud til personer med liten eller ingen digital kompetanse.