Cecilie Lyngby ut mot MDG-forslag

Cecilie Lyngby reagerer på MDGs forslag.
Cecilie Lyngby reagerer på MDGs forslag.  Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et nytt MDG-forslag om bomstasjoner vekker reaksjoner i Det norske industriparti. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cecilie Lyngby, fylkesleder i Det norske industriparti, går ut mot MDG sitt forslag om å skrote bomstasjonene i Oslo.

– Jeg er meget skeptisk. Dette ønsker jeg ikke og dette blir dyrt for bilistene, sier Lyngby til ABC Nyheter.

Hun legger til at det er vanskelig å si hvordan et slikt veiprisingssystem vil bli.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) ønsker nemlig å erstatte bomringen i Oslo med et veiprisingssystem som belaster kjøretøy for antall kilometer de faktisk kjører.

– Siden de som tjener mest, ofte kjører mest, så vil de også betale mer enn de med dårlig råd. Slik får vi også inntekter til et bedre tilbud for kollektiv, sykkel og gangvei, som det store flertallet i Oslo er avhengig av, sier leder Sirin Stav (MDG) i bystyrets miljøutvalg til VG.

– Motstanden fortsetter

Stav mener det nye systemet vil føre til mindre biltrafikk, støy og forurensing, og samtidig gi folk flest et enklere og mer rettferdig system.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Sirin Stav (MDG), leder i bystyrets miljøutvalg ønsker å skrote bomstasjonene i Oslo. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Sirin Stav (MDG), leder i bystyrets miljøutvalg ønsker å skrote bomstasjonene i Oslo. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Et lignende system er allerede i bruk i Tyskland og Singapore, der de bruker satellitteknologi for å registrere hvor, når og hvor langt bilen kjører. Det er også tidligere testet i Trondheim, påpeker hun.

I dag består bompengesystemet i Oslo av 83 bomstasjoner fordelt på tre bomringer.

– Personvern er avgjørende for personlig frihet. Skal alt vi gjør hele tiden bli logget og overvåket? Hjelpes! Heldigvis er det ikke vedtatt og sannsynligheten for at det går flere år før det eventuelt blir innført er stor. Motstanden mot bompenger fortsetter videre, sier Lyngby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nytt parti

Lyngby meldte nylig overgang til det nystartede partiet Det norske industripartiet (DNI). Partiet er startet av den tidligere lederen for Industri- og Næringspartiet (INP), Owe Ingemann Waltherzøe. I januar trakk Waltherzøe seg som leder for INP etter interne stridigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lyngby tok i 2020 over som leder for det som da het Folkeaksjonen nei til mer bompenger, etter at partiet året før hadde gjort et brakvalg der de kom inn i flere kommunestyrer. Hun kom selv inn i Oslo bystyre med tre partikollegaer. I 2022 skiftet partiet navn til Folkets parti.

Lyngby gikk av som partileder i fjor høst, etter at Folkets parti ikke kom inn i noen kommunestyrer under valget.