Rapport: Elever opplever mer press, og mobbing øker

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) fikk tirsdag en ny rapport overlevert. Foto: Heiko Junge / NTB
Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) fikk tirsdag en ny rapport overlevert. Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere unge nå enn før trives ikke på skolen. Det er mer press og en økning i mobbing, viser en ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om de fleste elever opplever at de har et godt skole- og læringsmiljø, preget av trivsel og støtte fra lærerne, opplever elevene mer press relatert til skolen enn tidligere. Det er også en økning i mobbing.

Det viser en delrapport fra regjeringsoppnevnt utvalg overlevert til kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) tirsdag morgen.

Under ledelse av professor Tine Sophie Prøitz ved Universitetet i Sørøst-Norge har utvalget gjennomgått bruken av prøver og krav til rapportering og dokumentasjon i skolen.

Et hovedfunn er at flere unge nå enn før ikke trives på skolen, og oppgir at de kjeder seg og gruer seg til å gå på skolen.

Rapporten skal beskrive styrker og utfordringer i dagens system.

Råd til høsten

Delrapporten er den første av to fra utvalget, som ble nedsatt av regjeringen i fjor. Dagens rapport presenterer kunnskapsgrunnlag. Sluttrapporten kommer til høsten. Da vil det komme råd om endringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen ønsker med utvalget og rapportene å tenke nytt om hvordan vi måler kvaliteten i norske skoler, og hvordan vi jobber med kvalitetsutvikling. I dag legges det veldig stor vekt på det som er målbart, men ikke alt som teller i skolen kan telles, uttalte Brenna.

Gammelt grunnlag

Per i dag har Norge et system for å vurdere kvalitet basert på nasjonale prøver, kartleggingsprøver, undersøkelser, som Elevundersøkelsen, og internasjonale undersøkelser, som PISA. Dette systemet er basert på utredninger gjort for over 20 år siden.

Det offentlige utvalget har medlemmer fra lærerorganisasjonene, Skolelederforbundet, Elevorganisasjonen, kommunene, Sametinget og forskere. Utvalget skal involvere elever, lærere, skoleledelse, fagmiljø og relevante organisasjoner.