
Nytt løp i Oslofjordtunnelen øverst på Vegvesenets nye prioriteringsliste

Statens vegvesen ber Samferdselsdepartementet prioritere E134 Oslofjordforbindelsen høyest mellom 2023 og 2027. Det betyr nytt løp i Oslofjordtunnelen.
Oslofjordtunnelen er kjent for å være stengt ganske ofte på grunn av uhell og motortrøbbel i de bratte bakkene. Et nytt løp er planlagt for å bedre framkommeligheten.
Videre på lista følger E134 Røldal – Seljestad i Vestland, E6 Megården – Mørsvikbotn i Nordland og E16 Hylland – Slæen i Vestland på listen. Disse fire veiprosjektene anser Vegvesenet for å være helt klare for oppstart.
– Dette er prosjekter som er klare til politisk behandling, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Tirsdag la Vegvesenet fram sine porteføljeprioriteringer for perioden 2023 til 2027 til Samferdselsdepartementet, hvor det gjøres anbefalinger til rekkefølgen av store veiprosjekter.
Nytte og virkninger
Listen inneholder 20 store veiprosjekter over hele landet i prioritert rekkefølge. De blir vurdert ut ifra planstatus, samfunnsøkonomisk nytte og virkninger. Alle de 20 prosjektene har en samlet prislapp på 155 milliarder kroner.
Dette er første gang Statens vegvesen har laget en slik oversikt over veiprosjekter i Nasjonal transportplan i prioritert rekkefølge.
I tillegg til prosjektene som nå er prioritert, har også Vegvesenet en liste over andre aktuelle veiprosjekter som koster mellom 200 millioner kroner og én milliard kroner.
Gul og rød «modenhet»
De neste 14 prosjektene er markert som gule i prioriteringslista. Det vil si at Vegvesenet ikke anser dem som like «modne» som de fire øverste.
Her finner man blant annet E39 Ådland – Svegatjørn i Vestland, populært kalt Hordfast.
De to siste prosjektene på listen er markert som røde. Det gjelder Rv 36 Skjelsvik – Skyggestein i Vestfold og Telemark, og Rv. 19 Moss.