EU vil utfordre Kina: 3.000 milliarder skal brukes på infrastruktur

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen presenterte onsdag en storslått plan for å møte konkurransen fra Kinas silkeveiprosjekt. Foto: AP / NTB
EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen presenterte onsdag en storslått plan for å møte konkurransen fra Kinas silkeveiprosjekt. Foto: AP / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

EU-kommisjonen vil at det skal investeres over 3.000 milliarder kroner på infrastrukturprosjekter verden over i et forsøk på å møte Kinas massive satsing.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag presenterte EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen den såkalte Global Gateway-pakken. Der er målet å sikre private og offentlige investeringer for å møte konkurransen Kinas såkalte silkevei-prosjekt utgjør.

Kina investerer massivt i jernbaner, havneanlegg, veier og annen infrastruktur i en rekke land for å gjenopprette den gamle handelsveien til Europa.

Tyskland og Frankrike er blant dem som har kritisert det kinesiske prosjektet, som også har vært omtalt som en skjult gjeldsfelle for landene som deltar.

Verdibasert framgang

– Global Gateway har som mål å mobilisere inntil 300 milliarder euro i investeringer mellom 2021 og 2027 gjennom å knytte ressursene til EU, medlemslandene, europeiske finansinstitusjoner og nasjonale finansinstitusjoner sammen, heter det i et dokument fra EU-kommisjonen.

– Vi vil vise at en demokratisk og verdibasert framgang kan levere og leve opp til lokale behov og takle globale utfordringer, sa von der Leyen på en pressekonferanse onsdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun understreket at investeringene skal fremme EUs prioriteringer, blant annet innenfor klima og det digitale området.

– Landene har bruk for troverdige partnere til å utvikle prosjekter som er bæredyktige og holdbare, sa von der Leyen, med klar adresse til Kina.

Hadde ikke eksistert

Det 14 sider lange dokumentet nevner ikke Kina ved navn, men EUs plan er et åpenbart svar på Kinas silkeveiprosjekt, mener eksperter.

– Global Gateway hadde ikke eksistert om det ikke hadde vært for Kinas silkeveiprosjekt, sier Andrew Small i tankesmia The German Marshall Fund til BBC.

– Dette er det første seriøse forsøket fra europeisk side på å sette sammen en pakke og finne mekanismer slik at land som vurderer å ta imot lån fra Kina, får et alternativ, sier han.