Rødt vil ha en aktiv industripolitikk for mer selvberging: – Industrien blør nå

Foto: Rødt
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Regjeringen må forkaste sin tro på markedsliberalisme og trå til med aktiv industripolitikk nå, sier samfunnsøkonom og nestleder i Rødt, Marie Sneve Martinussen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag legger regjeringen etter planen fram sin nye krisepakke. Partiet Rødt rykker ut med en oppfordring om å kombinere corona-krisetiltak med industribygging.

Det skjer idet oljesektoren og tilhørende leverandørindustri er i ferd med å synke til bunns.

– Leverandørindustrien ligger an til å miste oppdrag, verftene sliter fra før av og det sies at dette kan ramme hardere enn oljekrisa. Krisa må løses i fellesskap. Vi må forhindre at arbeidsfolk rammes, mens bedriftseiere og banker får krisepakker uten betingelser, sier Martinussen.

Hun slår fast at det trengs en aktiv politikk for nasjonal industriell selvberging.

– Tida vi er inne i viser oss hvor viktig det er å ha industri som kan forsyne Norge med mest mulig av det vi er avhengige av. Regjeringa har vært for tro mot markedet og for passive i næringspolitikken, mener hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Må sikre dagens industri over kneika

Ifølge Rødt-nestlederen holder det ikke med lånegarantier.

– Vi må sikre at eksisterende industriarbeidsplasser hjelpes over kneika, bygge opp ny industri, og gi bedriftene som permitterer lov til å fortsette med kompetanseheving og omstilling, sier Martinussen.

Budskapet er at dersom Norge skal bygge opp nye miljøvennlige arbeidsplasser i etterkant av corona-krisen, må man sikre den industrien som finnes i dag.

Så lenge det finnes samfunnsnyttige oppdrag, arbeidshaller som står ledige og folk uten jobb, må staten legge investeringsmilliardene på bordet. For eksempel er om lag halvparten av fergene i Norge etter planen lav- eller nullutslippsferger i 2021. Vi må nå gi norske verft oppdraget med å bygge resten, framholder Marie Sneve Martinussen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanskje foredle torsken her?

– Vi må lage en krisepakke som sikrer de ulike industribransjene. Noen mangler innsatsfaktorer, noen mangler arbeidskraft fordi arbeidstakerne ikke kommer seg inn i landet, og noen mangler kunder, sier Martinussen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kanskje er det nå vi skal teste ut ny klimateknologi i eksisterende bedrifter, øke industriell selvberging, for eksempel ved å sette i gang økt videreforedling av mat i Norge som vi uansett ikke får sendt til Kina?

Oppgradering av jernbanen er et annet eksempel.

Martinussen vil ved siden av å sikre folks inntekt og lån og likviditet til bedrifteri holde hjula i gang med klassisk motkonjunkturpolitikk.

– Vi er nødt til å framskynde nyttige oppdrag, og gi dem til industrien nå, ikke vente til neste år, sier Marie Sneve Martinussen.

Her er noen av industrikravene:

  • Vedlikehold på skip i offentlig eie (forsvaret, sjøforsvaret, forskningsskip, kystvakt, los-båter, politi og ambulansebåter)
  • Framskynde Nasjonal transportplans mål for havner, blant annet om å sikre innseiling, bygge ut kaianlegg og mudre/grave sånn at havna blir dypere. I tillegg er det et stort vedlikeholdsetterslep på Kystverkets lykter og sjømerker.
  • Statlig tilskudd til ettermontering/oppgradering av miljøteknologi på skip. Enova har allerede ordninger for dette, så her kan det gis mer støtte i eksisterende ordning. Dette gjelder for eksempel NOx-rensing, batteridrift og filtreringsteknologi for limvann på fiskebåter.
  • Nærskipsfarten kan gjøres mer miljøvennlig gjennom eksisterende ordninger i Enova, Innovasjon Norge, GIEK og Eksportkreditt Norge.
  • Økt støtte til Kystverkets “gods til sjø”-ordning
  • Bygge nye ferger - halvparten av fergene er lavutslippsferger innen 2021, nå må staten legge ut anbud på resten
  • Gods-til-bane-prosjekter som ligger i Nasjonal transportplan (NTP) - vurdere hvilke som kan settes i gang raskt
  • Oppgradering og vedlikehold av jernbanenettet under Bane Nor, samt forsering av NTP-prosjekter. Det kan også være aktuelt å igangsette ytterligere arbeid med flere dobbeltspor.
  • Forsere arbeidet med å plugge igjen oljebrønner basert på forskningsprosjektet NORCE.