Rødt: Milliardene Vy betaler staten, må investeres i Bergensbanen

Et tog på vei inn i tunnelen ved Myrdal stasjon på Bergensbanen. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Et tog på vei inn i tunnelen ved Myrdal stasjon på Bergensbanen. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Rødt krever at de 2,2 milliarder kronene Vy skal betale for å kjøre på Bergensbanen, legges igjen på strekningen. Samferdselsminister sier nei til øremerking.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forrige mandag ble det klart at det statseide selskapet har fått tilslaget på kontrakten om å kjøre togene på Bergensbanen og Vossebanen minimum de neste ni årene, mot at de betaler staten 2,2 milliarder kroner.

Rødt har nå bedt om fullt innsyn i avtalen staten har inngått med Vy, og krever samtidig at milliardene staten tjener skal legges igjen på Bergensbanen og Vossebanen, skriver NRK.

– Det er viktig med investeringsmidler for å styrke togtilbudet, men også viktig med penger til vedlikeholdet av strekningen, sier gruppeleder Jeanette Syversen i Rødt Vestland.

Kan frontes i fellesskap

Hun får støtte fra fylkesordfører Jon Askeland (Sp) som synes kravet fra Rødt er interessant.

– Nå er det like før vi skal spille inn forslaget til nasjonal transportplan. Det er der vi i fellesskap kan fronte interessene til Vestland. Den jobben må vi ta i fylkestingssalen i fellesskap, sier Askeland til NRK.

De møter derimot motgang fra samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) som ikke vil øremerke milliardene, men sier at pengene skal styrke jernbanetilbudet generelt.

Signeres fredag

Avtalen skal etter planen signeres i Bergen på fredag. Den løper i ni år, fra desember 2020 til desember 2029, med mulighet til å forlenge med inntil to år.

Det er allerede Vy som opererer strekningene de skal drifte de neste årene. I dag betaler staten Vy rundt 200 millioner kroner i året for å drive Vossebanen og nattogene på Bergensbanen, mens dagtogene på Bergensbanen drives kommersielt uten statsstøtte.

I tilbudet Vy forrige uke fikk tilslag på skal de betale staten 2,2 milliarder kroner for å få lov til å kjøre togene.

Personvernpolicy