Lovforslag skal gi klarere regler om tvangsbruk i skoler og barnehager

Kunnskapsdepartementet vil sende et lovforslag på høring om regler som gir klarere grenser for bruk av tvang og makt i skoler og barnehager.
Kunnskapsdepartementet vil sende et lovforslag på høring om regler som gir klarere grenser for bruk av tvang og makt i skoler og barnehager. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regelverket for bruk av tvang og makt overfor elever er utydelig, og praksis varierer mellom skoler, ifølge en rapport. Regjeringen vil innføre klarere regler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten, som Deloitte har utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, viser at det brukes tvang og makt overfor elever også i situasjoner hvor det ikke er akutt fare for liv og helse. Den viser også at tvangsbruken varierer mellom ulike skoler.

Kunnskapsdepartementet vil derfor sende et lovforslag på høring våren 2021 om regler som gir klarere grenser for bruk av tvang og makt i skoler og barnehager.

Bruk av tvang og makt i skolen er ikke lovregulert i dag.

– Utagerende elever skal ikke oppleve at de utsettes for mer tvang og makt enn nødvendig. Uklare regler skaper i dag usikkerhet blant ansatte når krevende situasjoner oppstår. Derfor må vil gjøre det tydelig hva som er lov og ikke, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

En tydeligere regulering skal ifølge Kunnskapsdepartementet bidra til at utfordrende situasjoner blir håndtert best mulig, og være det til det beste for barnet. Skoler og barnehager skal jobbe forebyggende for å unngå at det oppstår situasjoner hvor ansatte må bruk tvang og makt mot barn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Departementet tar sikte på å legge fram lovforslaget for Stortinget våren 2022.

I rapporten til Deloitte kommer det også fram at det brukes tvang og makt i forbindelse med akutte situasjoner der de ansatte opplever at det er fare for at eleven skader seg selv, andre eller utøver stor skade på eiendom.

Det også ulike oppfatninger om når det er slik akutt fare for liv, helse eller skade. Hvordan man vurderer risikoen for dette, varierer både mellom skoler og fra person til person.

Makt og tvang blir også brukt i situasjoner der det ikke er akutt fare for at eleven skader seg selv eller andre, ifølge rapporten.