Spurte Dale om Østfoldbanen: – Samferdselsministeren svarer ikke på spørsmålet mitt

Stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen mener samferdselsministeren svare på noe helt annet enn det hun spurte om. Foto: Bent Sønvisen, Arbeiderpartiet
Stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen mener samferdselsministeren svare på noe helt annet enn det hun spurte om. Foto: Bent Sønvisen, Arbeiderpartiet
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen (Ap) ville ha svar fra samferdselsminister Jon Georg Dale om regjeringen vil endre utbyggingen av Østfoldbanen. Hun ble ikke klokere da det kom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da statsbudsjettet ble presentert for en uke siden, ble stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen sittende igjen med et stort spørsmål.

Arbeiderpartipolitikeren sitter på Østfoldbenken og ikke unaturlig ble hun i stuss da hun kom til samferdselsdepartementets budsjett hvor utbyggingen av Østfoldbanen, her ble det tydeliggjort at kostnadene på prosjektet overstiger budsjett.

Sprekker

«Dette skyldes i stor grad kompliserte løsninger i tettbebygd område og i byer, samt at planleggingen har avdekket svært krevende grunnforhold. Det er ikke aktuelt å gå videre med prosjektet i dets nåværende form. Prosjektet omfatter nå 16 km nytt dobbeltspor mellom Haug i Råde og Seut like utenfor Fredrikstad, og bl.a. ny stasjon med to spor ved Råde, der stasjonen må flyttes for å rette ut traséen. Videre omfatter det 18 km nytt dobbeltspor fra Seut til Sarpsborg, via ny Fredrikstad stasjon på Grønli».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortingsrepresentant reagerte på setningen vi har uthevet. Hun satt seg ned og forfattet et spørsmål til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp): «(...) vil regjeringen vurdere å gå bort fra vedtatt konsept for Østfoldbanen?» spør hun i skriftlig spørsmål til statsråden.

Nå har Dale svart at det jo er uheldig at prosjektets kostnader øker som mye. Derfor har han gitt Jernbanedirektoratet i oppgave å se nærmere på hvordan ambisjonene for togtilbudet på Østfoldbanen kan realiseres gjennom forskjellige tiltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forsøker å svare på spørsmål om Østfoldbanens fremtid. Foto: Vidar Ruud/ NTB Scanpix Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) forsøker å svare på spørsmål om Østfoldbanens fremtid. Foto: Vidar Ruud/ NTB Scanpix Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

«Dette omfattar alternative tiltak på strekningen Haug-Seut-Fredrikstad som skal bidra til å realisere meir effektiv togframføring, økt frekvens og persontrafikk til Nedre Glomma, og moglege tiltak for å betre togtilbodet til Sarpsborg», skriver Dale.

– Ikke dette jeg spurte om

I tillegg har Dale gitt direktoratet i oppdag å gjennomføre en forstudie av trasévalg som kartlegger kostnadene og eventuell risiko knyttet til grunnforholdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

« (...) og andre kostnadsdrivarar i området som grunnlag for ein eventuell alternativ utbyggingsstrategi til dagens vedtatte utbyggingsstrategi. Resultatet av dette utgreiingsarbeidet vert oversendt departementet innan 20. desember 2019.»

– Er du beroliget av svaret til Dale?

Nei. Han svarer ikke på spørsmålet mitt. Han kunne sagt «Ja, vi står ved konseptet». I stedet for velger han å skrive en utredning om hva han har bestilt, sier Bjørnebekk-Waagen til ABC Nyheter. – Det var ikke det jeg spurte om.