Frykter for videre utbygging av Østfoldbanen

Oslo 20040615 : B-73-sett klar for avgang i ordinær trafikk som regiontog mot Halden på Østfoldbanen. Sannsynligvis blir noen av avgangene til Halden forlenget til Gøteborg fra 2005 etter at Linx er nedlagt. Foto: Vidar Knai / SCANPIX .
Oslo 20040615 : B-73-sett klar for avgang i ordinær trafikk som regiontog mot Halden på Østfoldbanen. Sannsynligvis blir noen av avgangene til Halden forlenget til Gøteborg fra 2005 etter at Linx er nedlagt. Foto: Vidar Knai / SCANPIX . Foto: Vidar Knai / NTB scanpix

Regjeringen legger opp til at utbyggingsprosjektet ikke kan fortsette som planlagt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag kom regjeringens forslag til statsbudsjett for neste år. Til tross for at det er et forslag er det likevel grunn til å tro at det som står i dette går igjen, siden Solberg-regjeringen er en flertallsregjering.

I sitt budsjett drøfter samferdselsdepartementet fremdriften og kostnadene knyttet til utbyggingen av Østfoldbanen. Særlig én passasje i budsjettdokumentet fikk stortingsrepresentant Elise Bjørnebekk-Waagen (Ap) til å reagere.

Dyrere enn ventet

Departementet skriver at det settes av 50 millioner kroner for å ferdigstille det pågående arbeidet med kommunedelplan og til å vurdere alternative utbyggingsmuligheter på strekningen fra Haut til Sarpsborg, og at Bane NOR ventet at kostnadene for dette prosjektet i sin nåværende form vil få vesentlig høyere kostnader enn det som ligger til grunn i Nasjonal transportplan for perioden 2018 til 2029.

«Dette skyldes i stor grad kompliserte løsninger i tettbebygd område og i byer, samt at planleggingen har avdekket svært krevende grunnforhold. Det er ikke aktuelt å gå videre med prosjektet i dets nåværende form. Prosjektet omfatter nå 16 km nytt dobbeltspor mellom Haug i Råde og Seut like utenfor Fredrikstad, og bl.a. ny stasjon med to spor ved Råde, der stasjonen må flyttes for å rette ut traséen. Videre omfatter det 18 km nytt dobbeltspor fra Seut til Sarpsborg, via ny Fredrikstad stasjon på Grønli».

I dokumentet forklares det videre at det vil bli gjennomført en gjennomgang av kostnadsøkningen.

Les også : Over 2.000 innstilte tog på 15 dager

Krever svar

Den nye, utbygde Østfoldbanen skal stå ferdig fra Oslo og til Halden i 2034. Til Moss skal være ferdig i 2024, skriver Bane NOR på sine nettsider. Hva regjeringens uttalelse i budsjettet innebærer, etterlyser Bjørnebekk-Waagen svar fra samferdselsministeren om.

Foto: Bent Sønvisen, Arbeiderpartiet
Foto: Bent Sønvisen, Arbeiderpartiet

«(...) vil regjeringen vurdere å gå bort fra vedtatt konsept for Østfoldbanen?» spør hun i skriftlig spørsmål til statsråden.

– Jeg mener utsagnet ikke bare sår tvil om fremdrift, men også valgt konsept. Det må statsråden avklare. Østfold er helt avhengig av å vite hva vi skal forholde oss til, sier stortingsrepresentanten fra Østfold til ABC Nyheter.

Hun er klar i sin tale til regjeringen og statsråden om utviklingen på Østfoldbanen.

– Fra løfter om jernbane, til utsettelser til nå fullstendig kaos. Pendlerne og næringslivet fortjener bedre!

Personvernpolicy