Partiene avslører: Slik kommuniserer vi med velgerne på sosiale medier

En fersk spørreundersøkelse av ABC Nyheter viser at folk ikke synes oppfordringer til engasjement funker.
En fersk spørreundersøkelse av ABC Nyheter viser at folk ikke synes oppfordringer til engasjement funker. Foto: Dado Ruvic / Reuters

Seks av ti liker ikke «lik og del». – Å stille folk spørsmål, som «hva mener du?» eller «skriv i kommentarfeltet», virker i mindre og mindre grad. Folk har hørt det så mange ganger, sier kommunikasjonsrådgiver i KrF.

En fersk undersøkelse ABC Nyheter har gjennomført, viser av 6 av 10 synes at politiske partiers innlegg med oppfordring til å «like og dele», mellom partier og velgere.

Likevel er formen mye brukt av enkelte partier, mens andre avstår fullstendig fra det.

Ett av partiene som bruker det ofte på Facebook, er Fremskrittspartiet.

– Vi ønsker å ha en toveiskommunikasjon med våre velgere og stiller derfor spørsmål som folk kan svare på i kommentarfeltet eller ved å dele budskapet. Hver enkelt kan velge hva de selv ønsker å gjøre, sier Helge Fossum, markedssjef for Frp, til ABC Nyheter.

For Frp er det viktig å snakke om viktige saker for folk flest, uansett kanal:

– Det fine med sosiale medier er at det er en fin mulighet til å kommunisere med direkte med velgerne.

Rødt: – Forholder oss til kommentarfeltet

I den andre enden av den politiske skalaen, finner vi Rødt, som ikke bruker «lik og del» på sine Facebook-sider. Det har vært et bevisst valg, forteller kommunikasjonsansvarlig for partiet, Iver Aastebøl, til ABC Nyheter:

For Rødt er det viktigste å få tilbakemeldinger i kommentarfeltene på Facebook, forteller kommunikasjonsansvarlig for partiet, Iver Aastebøl. Foto: Christopher Neumann Ruud / Rødt
For Rødt er det viktigste å få tilbakemeldinger i kommentarfeltene på Facebook, forteller kommunikasjonsansvarlig for partiet, Iver Aastebøl. Foto: Christopher Neumann Ruud / Rødt

– Vi unngår det både fordi folk er lei av sånne oppfordringer, og fordi Facebook har lagt inn i systemene sine at postene vises dårligere når det legges inn, så det funker ikke, hevder han.

Rødt styrer unna «lik og del», men kan gjerne avslutte sine innlegg med å spørre: «Er du enig?».

– Oppfordring til å like og dele er en passiv måte å be følgere spre budskapet videre. Når vi spør om følgere er enige, oppfordrer vi til å få tilbakemeldinger og skape debatt, og det ser vi funker. Det skaper diskusjon i kommentarfeltene, sier han.

Nettopp tilbakemeldinger er viktige for Rødt, forteller Aastebøl, og legger til:

– Det skal folk vite: det sitter folk høyt oppe i partiet vårt og leser det som skrives i kommentarfeltet. Får vi mye tilbakemeldinger, forholder vi oss til det. Det fungerer å heve stemmen.

– Mange er lei av «lik og del»

Kristelig folkeparti oppfordrer av og til følgere til å engasjere seg i innleggene de deler.

– Det er utrolig mange teorier om dette, og mange er lei av «lik og del» - det har blitt kuppet og brukt opp, sier kommunikasjonsrådgiver for partiet, Mie Inchley, til ABC Nyheter.

Hun forteller at det ikke er noen eksakt vitenskap bak hvilke innlegg de velger å benytte det på:

– Mange er lei av «lik og del» – det har blitt kuppet og brukt opp, sier kommunikasjonsrådgiver for partiet KrF, Mie Inchley. Foto: Kristelig folkeparti
– Mange er lei av «lik og del» – det har blitt kuppet og brukt opp, sier kommunikasjonsrådgiver for partiet KrF, Mie Inchley. Foto: Kristelig folkeparti

– Man må prøve seg frem, og se hva sin egen målgruppe reagerer på. Vi har gått mer og mer bort i fra bruken av «lik og del», men bruker det innimellom. Hvis vi bruker det for mye, blir folk døve for det. Da blir det bare en vanlig avslutning, og betyr ikke noe mer enn det.

Inchley legger til at tallenes tale viser at en slik oppfordring på slutten av en kort tekst, gir faktiske utslag de gangene de benytter seg av det.

– Å stille folk spørsmål, som «hva mener du?» eller «skriv i kommentarfeltet», virker i mindre og mindre grad. Folk har hørt det så mange ganger. Man ender opp uten noen «call to action», til tross for teori om at det skal hjelpe på engasjementet.

– Hadde ikke brukt det hvis det ikke fungerte

Espen Teigen myntet frasen «lik og del» da han var Sylvi Listhaugs rådgiver fra 2016 til 2018.

Nettavisen kunne i fjor vår erklære Listhaug som en av politiker-favorittene på Facebook, noe Teigen regnes som en direkte årsak til.

– Vi hadde ikke brukt «lik og del» hvis det ikke fungerte, sier Teigen til ABC Nyheter.

Politisk rådgiver for Sylvi Listhaug, Espen Teigen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Politisk rådgiver for Sylvi Listhaug, Espen Teigen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Han forteller at det var tydelig at oppfordringene påminte følgere å engasjere seg i innleggene.

– Vi hadde lenge tenkt på å bruk «lik hvis du er enig», men «lik og del» hadde en kort, tydelig oppfordring. Det er delingen som er desidert mest verdt. Det ble bare en selvoppfyllende greie.

Teigen tror ikke folk bryr seg så mye om det står «lik og del» på slutten av den korte teksten eller ikke, men at det bare er en påminnelse som trigger engasjementet.

Les også : Slik svarer Facebook etter Amundsen-sensuren

Også på Facebook-inlegget som førte til Listhaugs avgang, var det oppfordring til å like og dele. Foto: Skjermdump Facebook / NTB scanpix
Også på Facebook-inlegget som førte til Listhaugs avgang, var det oppfordring til å like og dele. Foto: Skjermdump Facebook / NTB scanpix

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært