MDG-Lan takker nei til regjeringens bompengekutt

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, sier det er uaktuelt å kutte i bompengene i Oslo.
Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, sier det er uaktuelt å kutte i bompengene i Oslo. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er uaktuelt å kutte i bompengene, sier Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG). Hun vil ikke ta imot regjeringens bompengeløsning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bompengene bør vesentlig opp i neste periode for å få ned biltrafikken og sikre penger til de store kollektivprosjektene som ikke er finansiert, sier Berg til Dagbladet.

Miljø- og samferdselsbyråden i Oslo, sier de ikke vil ta imot regjeringens tilbud om større statlig finansiering av bypakkene mot en reduksjon i bompengene. Hun er svært kritisk til regjeringens bompengeavtale.

– Bomavtalen er en seier for Frp, men en elendig avtale for barna og fremtidens generasjoner. Kloden koker, Amazonas brenner og vi har kortere tid enn noensinne til å kutte utslippene. Da er det helt feil medisin å kutte bompengene, sier Berg til NTB.

Dale: – Helt vanvittig

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener MDGs utspill er «helt vanvittig».

– Byrådet i Oslo vil si nei til mellom 5 og 6 milliarder kroner i drahjelp fra staten til bomkutt og kollektiv! Her skal bilistene svi også når de ikke trenger det! Det er altså helt vanvittig!, skriver han på Twitter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) sier på sin side at det er uaktuelt at bompengenivået i Oslo skal heves ytterligere.

– Vi har en tverrpolitisk avtale med en historisk satsing på kollektivtrafikken, som er vedtatt av både bystyret i Oslo, fylkestinget i Akershus og av Stortinget. Den ligger fast, sier Johansen.

Les også: Ernas ultimatum fikk ja – men prosessen får kritikk

Ap ber om klarhet

Han etterlyser samtidig klarhet fra samferdselsminister Dale om hva regjeringens nye bompengeplan vil bety for hovedstaden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det vi som lokalpolitikere og våre velgere nå er vitne til, er det komplette kaos. Oslo Venstre sier Oslo vil få 1,7 milliarder mer, Oslo Høyre sier det blir 3 milliarder mer, mens samferdselsministeren fra Frp sier det er 5–6 milliarder. Men ingen av dem kan vise til hvor disse pengene skal komme fra, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter uker med eskalerende konflikt om bompenger la statsminister Erna Solberg (H) fredag fram en skisse til løsning som Venstre, Frp og KrF enten måtte godta, eller si takk for seg i regjeringen. Alle tre partier godtok skissen.

I statsministerens forslag vil hun blant annet tilby kommunene å øke det statlige bidraget fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal 8 prosentpoeng gå til å kutte bompenger og 8 prosentpoeng til kollektivutbygging.

Les også: Solberg unngikk regjeringskrise i tolvte time

Vil kutte kollektivprisene

Det er imidlertid opp til hver enkelt kommune å takke ja eller nei til tilbudet. For MDG i Oslo er det uaktuelt å si ja. Partiet ønsker heller å kutte kollektivprisene med 20 prosent i Oslo og Akershus. Ruter har beregnet at dette vil koste rundt 700 millioner kroner.

Et slikt kutt betyr at en enkeltbillett vil koste 29 mot dagens 36 kroner og et månedskort kan koste ned mot 600 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MDG i Bergen er også kritiske til regjeringens bompengeavtale.

– Denne byen trenger faktisk mer bompenger for å nå målsettingene om mindre utslipp, enda bedre luft, mindre støy og mer plass, sier førstekandidat Thor Haakon Bakke til Bergens Tidende.

Han mener at regjeringen saboterer videre trafikknedgang i Bergen.

– Økte bompenger er åpenbart hovedårsaken til trafikknedgangen som har tjent bergenserne og klimaet godt, sier Bakke.