Transportøkonom: Distriktsbilistene er den store vinneren i bompengeavtalen

Regjeringen ble fredag kveld enige om en ny avtale i bompengestriden. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix.
Regjeringen ble fredag kveld enige om en ny avtale i bompengestriden. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix. Foto: Aleksander Krogsvold Johansen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt mener bilistene i distriktene kommer til å merke bompengekuttene mest til regjeringens bompengekutt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil si at den store vinneren av forhandlingene mellom regjeringspartiene er bilistene i de distriktene som får bompengekutt, for de kommer til å merke det mye mer enn bompengekuttene i byene. sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt, til NRK.

Fredag kveld ble regjeringspartiene enige om en bompengeavtale etter at statsminister Erna Solberg la fram et nytt og endelig forslag.

Her legges det blant annet opp til at det ikke blir bompenger på E8 Ramfjorden i Vestre alternativ, E136 Vågstrandstunnelen og E16 Bjørgum-Skare.

– Byen må tenke nytt

Fakta om Erna Solbergs bompenge-skisse

Dette er noen av hovedpunktene i bompengeavtalen som statsministeren la fram fredag:

• Regjeringen tilbyr kommunene å øke det statlige bidraget til 66 prosent i 50/50-prosjektene. I kommunene som takker ja, skal halvparten av det økte tilskuddet på rundt 8 milliarder kroner brukes til å kutt bompenger, og halvparten øremerkes bedre kollektivtilbud i byene.

• Nullvekstmålet – biltrafikken i byene skal ikke øke – ligger fast.

• Årlige tilskudd til reduksjon av bompenger utenfor byområdene økes til om lag 1,4 milliarder kroner.

• Det blir ikke bompenger på E8 Ramfjorden i Vestre alternativ, E136 Vågstrandstunnelen og E16 Bjørgum-Skare.

• Det bevilges 300 millioner kroner til reduserte billettpriser på kollektivtrafikk i de store byene.

• Det bevilges 250 millioner kroner til bedret kollektivtrafikk utenfor de store byene.

• Avtalen vil belaste statsbudsjettene med rundt 2 milliarder kroner årlig.

Til Aftenposten sier Johansen at avtalen må sees på som et tilbud fra staten.

– De er klare til å gi mer byområdene, men de gjør det på gitte betingelser. De vil øke bevilgninger til kollektivsatsing og redusere bompengebelastningen, men bare om byene klarer å opprettholde nullvekstmålet. I praksis inviterer de byene til å tenke nytt om hvordan de skal nå nullvekstmålet, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ernas ultimatum fikk ja – men prosessen får kritikk

I statsministerens forslag til enighet vil hun tilby kommunene å øke det statlige bidraget til fra 50 til 66 prosent i bypakkene. Av økningen på 16 prosentpoeng skal 8 milliarder gå til å kutte bompenger, og 8 til kollektivutbygging.

Samtidig går Erna Solberg i skissen inn for en egenandel for kommuner og fylkeskommuner på 20 prosent til nye byvekstavtaler. Nullvekstmålet ligger fast og knyttes til bompengereduksjonene – det vil si at byer med økt biltrafikk, ikke får bompengereduksjoner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan bli mer biltrafikk

Johnsen i Transportøkonomisk institutt er også klar på at bypakkene, slik som Oslopakke 3, vil påvirkes av den nye enigheten.

– Mye tyder på at disse må pakkes om. Byene vil ikke få penger om de ikke når nullvekstmålet. Dette kan bli problematisk for Oslo, der avtalen er skjør og finansieringen er kompleks. Å pakke om avtalen er nok uansett lurt, sier Johansen til avisen.

På spørsmål om det blir mer biltrafikk med den nye avtalen svarer Johansen:

– Det blir i utgangspunktet mer biltrafikk om man reduserer bompengenivået. Men det er også mulig å redusere denne effekten ved å justere takstsystemet, som lengden på rushtidsperiodene.

Les også: Solberg unngikk regjeringskrise i tolvte time