Ap stiller spørsmål ved samferdselsministerens rolle

Se direkte: Samferdselsminister Jon Georg Dale må svare for Vy-saken i Stortinget.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lurer på om statsråd Jon George Dale har instruert styret i NSB.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NSBs vyer om å bytte navn til Vy har reist debatt, vekket forargelse, forundring og latter. Også blant politikerne. I kjølvannet av kunngjøringen på tirsdag er det blitt kjent at navnet som skal benyttes, allerede er i bruk i flere andre selskap. Deriblant reklamebyrået Vy Communications.

Daglig leder Fredrik Rommen sier til ABC Nyheter at de ikke har til hensikt å bytte navn, men erkjenner at de ikke har merkevareregistrert navnet.

Humoren har også oppstått i de mange forslagene til nye navn på andre offentlige institusjoner i sosiale medier. Som at Mattilsynet bytter navn til Spy, eller Forsvaret endres til Ly.

Endrer ikke navnet: NSBs nye navn er allerede i bruk

Statsminister Erna Solberg sa under et frokostmøte onsdag at hun har respekt for at styret i NSB mener det er viktig å utføre en felles profil for sine aktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har ikke tatt stilling til navn eller noe annet, men jeg har respekt for at et profesjonelt styre, oppnevnt av oss, tar proffe valg. Vi som eiere skal ikke ta lettvinte løsninger som kan være populære. Det er slik jeg mener vi skal utøve statlig eierskap.

– Og så synes jeg at man av og til lager fancy navn, la Solberg til og sa at det kan nok være at hun på sikt vil bli vant med navnet.

Men med en estimert kostnad på opp mot en kvart milliard kroner reageres det på Stortinget. Politikere i Rødt og i Arbeiderpartiet har kalt samferdselsminister Jon George Dale inn på teppet for å få navneendringen stanset helt, eller i hvert fall få diskutert endringen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi håper at statsråden skal bruke eiermakten. Men forslaget vårt går først og fremst ut på å diskutere saken i Stortinget slik at styret i NSB får tenkt seg om en gang til. Det er historieløst og fullstendig unødvendig pengebruk, sier Kirsti Leirtrø i Arbeiderpartiet. Hun er en av fire fra partiet som står bak representantforslaget om å utsette navnebyttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Må respektere styret

– Statsministeren sier at styret må anses som profesjonelt og at staten ikke bør gripe inn selv om staten eier. Hvor heldig er det for tilliten til styret at dere nå gjør nettopp det?

Statsråden griper ikke inn: Samferdselsministeren tar NSBs avgjørelse til etterretning

– En skal være veldig forsiktig med å gå inn i styrets område, men vi stiller spørsmål om hvilke styringssignaler Statsråden har gitt NSB. Jeg mistenker at det er samferdselsminister som er generalforsamling i NSB som har gitt NSB-styret et oppdrag om å se på profilen.

Under spørretimen på onsdag sa Dale at han tar styrets beslutning til etterretning.

– NSB-navnet har en lang historie og betyr mye for mange. At navnet nå forsvinner har jeg stor forståelse for at kan vekke følelser. Samtidig vil ikke eieren motsette seg styrets avgjørelse når styret mener at endringen er nødvendig for å styrke konkurranseposisjonen til NSB og for å kunne tilby de reisende et godt og framtidsrettet tilbud, sier samferdselsministeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se opptak fra da statsråden ble grillet om NSBs navnebytte.

(Artikkelen fortsetter under)

Tidspunktet er uheldig, sier Leirtrø. Når NSB ønsker å fjerne Stat fra selskapets navn, mener hun det lukter privatisering lang vei. Det er helt uaktuelt, slår Leirtrø fast.

Flere reagerer på Vy: NSB får kjeft fra flere hold, men BI-professor er positiv

– Se utenfor grensene

NSB har det siste året tapt anbudet på Sørlandsbanen, hatt flere trafikale problemer og har divisjoner som har andre navn. Disse er ofte argumenter for å omprofilere virksomhet.

Nei, svarer Leirtrø kontant og viser til Tyskland hvor det også er konkurranseutsatt jernbane og DB er en sterk merkevare.

– NSB argumenter at de ikke lenger er Norges Statsbaner, men det er de så absolutt, sier hun og viser til at i Sverige heter det ikke lenger Statens Järnväger, men SJ. Altså kunne NSB droppet sitt fulle navn, men beholdt akronymet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rødt-leder Bjørnar Moxnes var tidlig på ballet. Han vil ha stanset omprofileringen av NSB helt.

Galskap: Ap om NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta

På Facebook skriver han at statsråd Dale må legge arrogansen til side og lytte til den folkelige protesten mot navnebyttet.

«Hvis Frp i Stortinget stiller seg sammen med opposisjonen er det i realiteten ikke flertall for navnebyttet. Vi håper den sunne fornuften er noenlunde jevnt fordelt mellom partiene, slik at vi sammen nå kan stanse dette fordyrende og håpløse blindsporet.» skriver Moxnes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han viser til at også Frps transportpolitiske talsperson kritiserer navnforslaget.

Jeg synes styret i NSB heller burde fokusert på å få passasjerene på toget, og det i rutet før de bruker penger på navnebytte, sier Morten Stordalen til ABC Nyheter. Han er transportpolitiske talsperson for Frp. – Men så er det slik at Stortinget har valgt et eierskap og en eierform som gjør at vi har et styre som tar beslutninger og styrer etter beste evne, det forholder jeg meg til, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mistillitserklæring

Stordalen understreker at det ikke er snakk om en snik-privatisering, slik flere andre har snakket om.

– Jeg hører de snakker om det, men det er styret selv og de ansatte som står bak dette - ikke regjeringen. Det er langt fra privatisering, men en reform hvor staten eier materiellet og NSB konkurrerer med andre selskap om å være togoperatør.

– Men de kunne heller brukt midlene på bygge gode tjenester.

– Hvordan vil du forholde deg under debatten i ettermiddag?

– Det vil være spesielt om Stortinget skal diktere navn og på den måte gripe inn i styrets beslutninger. Det vil være mistillitserklæring til styret. Stortinget skal heller se på det store bildet, slår han fast.

Slik vil NSB profilere seg:

Generalforsamlingen i NSB er 22. mars.