Ap om NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta

Se video: Derfor har de valgt navnet Vy.
Artikkelen fortsetter under annonsen

SV, Ap og Sp er sterkt kritiske til at NSB og Nettbuss bytter navn til Vy. Ap frykter millionsløsing til «såkalt merkevarebygging».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om navnebyttet.

– Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.

SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.

– Det regjeringens jernbanereform har gitt oss er flere direktører og nye, fjollete navn, sier han.

Bakgrunn: Vy er det nye navnet på NSB og Nettbuss

«Skal man gråte eller le?»

Han varsler at partiet – når det kommer til makten – vil samle bane og tog i et felles selskap. Det skal ha et skikkelig navn, for eksempel NSB, varsler Lysbakken.

– Dette er en trist dag for jernbanen og for hele Norge, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har forståelse for at NSB ønsker å vise at de er nyskapende og moderne når regjeringen nå har lagt opp til omfattende konkurranseutsetting på norsk jernbane, men jeg tror de har valgt helt feil strategi, fortsetter han.

Gjelsvik vil be samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) redegjøre for navnebyttet i Stortinget.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes lurer på hvor mye navnebyttet koster:

«Skal man gråte eller le? Og hvor mye koster dette meningsløse navneskiftet oss?», spør han.

Miljøpartiet De Grønne (MDG) reagerer også sterkt og mener at det nå sløses bort millioner av kroner på navnebytte framfor å øke bemanningen slik at ubrukte tog kan settes i drift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– MDG vil ha en togrevolusjon! Vi vil ha pendlertilbud som monner, nattog til Berlin og hurtigtog mellom de store byene i Norge. Det er dette NSB og regjeringen bør bruke penger og energi på, sier nasjonal talsperson Arild Hermstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: Norge kan trenge dobbelt så mange tog i 2050

Merkevareekspert: – Påtatt

NSBs nye navn virker både påtatt og veldig lite kundeorientert. Det mener siviløkonom og merkevareekspert Christian Sinding.

– Det første som slår meg, er at navnet Vy virker påtatt, sier Sinding til NTB.

Han mener at det nok ikke akkurat blir noen hurrastemning landet rundt over det noe lite kundeorienterte merkenavnet og peker på at NSB-direktør Geir Isaksen mener navnet utfyller selskapets visjon, men samtidig er uklar på hva visjonen egentlig er.

NSBs konsernsjef Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet Vy vekker reaksjoner. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
NSBs konsernsjef Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag nytt felles navn for NSB og Nettbuss. Det nye navnet Vy vekker reaksjoner. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

– Dette lukter profesjonelt reklamebyråspråk. Dette er en typisk språkform fra reklamebyråer for å underbygge argumentasjonen for et navn eller en annonse, mener Sinding.

– Hva dette har med tog og buss å gjøre kan man jo lure på, sier han.

Samferdselsministeren: – Forstår at navnebyttet vekker følelser

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Blir dyrere

Han er også skeptisk til at prislappen ender på 280 millioner kroner, og han tror at Vy må bruke mye mer penger på dette framover.

– Vi vet heller ikke noe om hva slags undersøkelser som er foretatt i forbindelse med navnevalget. Det er vanlig med markedsundersøkelser og gruppesamtaler for å måle reaksjonen, det skulle ha vært interessant å vite om de har gjort dette, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sinding stiller også spørsmålet om dette er riktig bruk av penger og spør seg om ikke selskapet kunne ha brukt millionene som dette koster, på å ansette flere folk. Han peker på at folk ikke kommer seg på jobb fordi togene står, og at det nylig kom fram at hovedproblemet ikke er for få tog, men at selskapet ikke har råd til å ansette folk til å kjøre dem.

NSB-sjefen: – Du kommer til å elske oss

Enig med Språkrådet

Sinding er enig med Språkrådets direktør Åse Wetås, som reagerer på at navnet ikke sier noe om hva selskapet driver med, og at det ville ha vært bedre hvis NSB ble beholdt som en ren forkortelse fordi navnet er så godt innarbeidet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig har han også noen positive ord å komme med.

– Merkevaremessig er det riktig tenkt, det er en moderne logo og et moderne design – dog noe uleselig grafisk uttrykk – og man har funnet et navn som skal understreke det som står i visjonen. Men hva er egentlig visjonen? spør han til slutt.

SE VIDEO: Slik blir designet på tog, buss og uniformer: