Sp kritiserer reklamer med syngende og pratende dyr

Norske dyr har det ifølge Geir Pollestad i Sp bra nok i norsk landbruk om de ikke skal framstilles som om de synger og prater og bæres av bonden i tillegg. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Norske dyr har det ifølge Geir Pollestad i Sp bra nok i norsk landbruk om de ikke skal framstilles som om de synger og prater og bæres av bonden i tillegg. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sps Geir Pollestad kritiserer Tine og Nortura for å skape et glansbilde av norsk matproduksjon i reklamene. Han mener det ødelegger debatten om god dyrevelferd.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utspillet fra Pollestad kom ifølge Nationen under det landbrukspolitiske stormøtet i Varhaug i Rogaland forrige uke, der tema for debatten var dyrevelferd. Pollestad mener reklamer som skaper et glansbilde av norsk matproduksjon er like fjernt fra virkeligheten som dyrevernsorganisasjonenes skrekkbilder. Han mener også Mattilsynet bidrar til falske og misvisende framstillinger av norsk matproduksjon, fordi tilsynet bare deler bilder når de finner dårlig dyrevelferd under sine tilsyn, ikke bilder fra tilsyn der dyrevelferden har vært bra.

– Jeg tror at virkeligheten på en helt vanlig gård er god nok til at de aller fleste vil mene at dyrevelferden er god nok, sier Pollestad.

– Min oppfordring til Gilde og Tine er at de må slutte med reklamer som viser dyr som snakker og synger og bønder som bærer rundt på grisene sine. Det skaper feil inntrykk og da tror forbrukerne heller ikke på det. Det vi må gjøre er i vise fram det virkelig liv på gården, sier Pollestad.

Han oppfordrer opplysningskontoret for kjøtt til å vise hvordan biffen produseres framfor hvordan den skal stekes.