Støre: – Follobanen uten styring og kontroll

Follobanens tunnelboremaskiner i aksjon. Nå blir oppstarten forsinket med ett år. . Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Follobanens tunnelboremaskiner i aksjon. Nå blir oppstarten forsinket med ett år. . Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag ble det kjent at Follobanen både blir utsatt med ett år og 2 milliarder kroner dyrere. Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre er svært kritisk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Follobanen er en illustrasjon på oppsplitting og ansvarspulverisering i dagens dårlig styrte jernbanesektor, tordner Støre i Aftenposten.

Han mener at prosjektet er helt uten styring og kontroll.

– Jeg har i 20 år jobbet tett med folk som er avhengig av togene her. Det har gjort inntrykk. Pendlerne er de første vi tenker på nå da nyheten kommer om at alle som er avhengig av dette prosjektet, må vente, sier Støre.

Han mener at jernbanesektoren burde hatt en mer samlet ledelse og mener oppsplittingen som den borgerlige regjeringen har stått i spissen for har gjort det vanskeligere å styre prosjektet.

Ordførere vil ha busser

For bare snaue to uker siden, 9. januar, sa samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) at alt var i rute.

Ap-leder Jonas Gahr Støre kaller jernbanereformene for ansvarspulverisering. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ap-leder Jonas Gahr Støre kaller jernbanereformene for ansvarspulverisering. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Nå sier han til avisen at det ikke er noen tvil om at han burde hatt den informasjonen han nå har tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Primært er det Bane Nor som skal ha denne kontrollen. men to dager før jeg sto i Stortinget hadde jeg sjekket og fått informasjon fra Bane Nor som tilsa at tidsplanen holdt, sier han.

Dale har gitt Jernbanedirektoratet i oppgave å se på alternativer for hva som kan gjøres for pendlerne på Østfoldbanen. Follo-ordførerne etterlyser flere busser.

Fornebubanen også forsinket

Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden. 72 prosent av utbyggingen er nå ferdigstilt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag ble det kjent at også Fornebubanen blir forsinket. Den skulle etter planen stå ferdig høsten 2025. Men ifølge en rapport må det beregnes opp til ett og et halvt års ekstra byggetid, skriver NRK.

Follobanen forsinket med ett år til desember 2022

Bane Nor varsler at Follobanen blir utsatt med ett år til 2022 og sier at prestisjeprosjektet blir to milliarder kroner dyrere enn planlagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedårsaken er forsinkelser og kostnader som har oppstått i kjølvannet av at to store byggekontrakter med Condotte ble hevet i 2018.

Bane Nor besluttet å innstille samarbeidet med det italienske entreprenørselskapet i januar i fjor etter at selskapet fikk store økonomiske problemer året før. Dette kostet prosjektet 1,6 milliarder kroner.

Samtidig har grunnforholdene vært mer utfordrende enn ventet. Disse faktorene sammen gjør at det ikke er realistisk at prosjektet ferdigstilles etter den opprinnelig planen, opplyser selskapet.

Vil øke kostnadsramme

– Bane Nor har fulgt opp anleggsarbeidet i Follobaneprosjektet tett i hele 2018 og har satt inn flere tiltak for å redusere konsekvensene av kontrakthevingene. Dessverre har vi ikke klart å hente inn alle forsinkelsene, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.

Samtidig ber Bane Nor om at prosjektets kostnadsramme økes fra 28,5 til 30,7 milliarder kroner for å sikre gjennomføring og ferdigstillelse. Selskapet mener da at de vil kunne skåne togpendlerne og unngå å stenge togtrafikken lenger enn i ferieukene på sommeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Svært leit

– Det er svært leit for alle som gleder seg til en ny reisehverdag, dersom åpningen blir utsatt med så mye som ett helt år, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Dale ber om at alle relevante handlingsalternativer vurderes, før forespørselen om budsjettøkning havner på hans bord.

SVs samfunnspolitiske talsperson Arne Nævra mener at utsettelsen av Follobanen viser at regjeringen nok en gang svikter i jernbanesektoren.

– Det er et anbudskaos som har ført til denne utsettelsen. Likevel er svaret til regjeringen mer anbud i alle deler av jernbanepolitikken. Det er uforståelig og uklokt, sier Nævra.

Pulveriserer ansvar

Transportpolitisk talsperson Sverre Myrli i Arbeiderpartiet sier at det politiske ansvaret for kostnadssprekken og utsettelsen ligger hos samferdselsministeren.

-Dessverre har vi en regjering som splitter opp jernbanen i Norge og pulveriserer ansvaret. Den ene hånden vet ikke lenger hva den andre gjør, sier han.

Follobaneprosjektet er en del av Intercity-utbyggingen og vil gi elleve minutters reisetid mellom Oslo og Ski når det står ferdig, noe som er en halvering av reisetiden. 72 prosent av utbyggingen er nå ferdigstilt.