Krever svar om lang saksbehandling i Nav-klagesaker: – Uakseptabelt
Erlend Wiborg (Frp), leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, mener det er uakseptabel lang behandlingstid i Nav-klagesaker. Nå krever han svar fra statsråden.
Lørdag skrev Dagsavisen at saksbehandlingstida i Nav-klagesaker har økt enormt de siste årene. Nav er langt unna å nå målkravene som er satt og beklaget situasjonen. I Trygderetten har saksbehandlingstida i saker som gjelder uførepensjon/uføretrygd økt fra fire til ni måneder i perioden 2014–2018. Advokat Lene Wallem fortalte at den lange saksbehandlingstida får dramatiske konsekvenser for hennes klienter fordi de står uten stønad mens saken behandles. Erlend Wiborg i Frp reagerer sterkt på situasjonen.
– Jeg synes ikke det er akseptabelt i det hele tatt at saksbehandlingstida er så lang, sier Wiborg.
Spørsmål til ministeren
Frp-politikeren har nå stilt skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H). Wiborg ber statsråden redegjøre for den lange saksbehandlingsstida både i Nav og Trygderetten og spør også om hvilke tiltak som kan iverksettes for å bedre situasjonen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsennav
– Det er snakk om at mange mister ytelser over lang tid, ytelser de er helt avhengig av for å betale boliglån, barnehage, klær og mat, og det er ikke akseptabelt, sier Wiborg.
Les også: Lege om nye Nav-regler: – Det er helt krise for mine pasienter
Vil ha råd
På spørsmål om han ikke har vært kjent med situasjonen, svarer han:
– Vi har vært kjent med at det har vært for lang ventetid. Regjeringen har forsøkt å ta flere grep, men likevel er saksbehandlingstida altfor lang.
– Hva mener du bør gjøres?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jeg har ingen umiddelbare løsninger. Nå vil jeg høre hva departementet mener de kan og bør gjøre, sier Wiborg og legger til:
– Vi må lytte til alle råd vi kan få.
Les også: – Jeg ville bare komme meg ut av dette håpløse Nav-systemet og klare meg selv
Klagesaker
I fjor behandlet Nav 42.600 klagesaker totalt. Nav har opplyst at 20 prosent får omgjort sine vedtak.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Hva synes du om at Nav får så mange klager og at mange vedtak omgjøres?
– Man må se tallet opp mot det totale antallet vedtak som Nav gjør. Det vil alltid være mennesker som gjør feil, men vi må jobbe for å redusere antallet. Vi må også sørge for at folk får raskere vedtak i sine saker. Da får feilene som gjøres mindre konsekvenser for den enkelte.
Les også: Advokat: – Behandlingstida i Nav-klagesaker har økt enormt – Nav-klienter må vente opp mot to år (+)
Saken er opprinnelig publisert på Dagsavisen.no