Krever svar om lang saksbehandling i Nav-klagesaker: – Uakseptabelt

I Trygderetten har saksbehandlingstida i saker som gjelder uførepensjon/uføretrygd økt fra fire til ni måneder i perioden 2014–2018.
I Trygderetten har saksbehandlingstida i saker som gjelder uførepensjon/uføretrygd økt fra fire til ni måneder i perioden 2014–2018. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Erlend Wiborg (Frp), leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, mener det er uakseptabel lang behandlingstid i Nav-klagesaker. Nå krever han svar fra statsråden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lørdag skrev Dagsavisen at saksbehandlingstida i Nav-klagesaker har økt enormt de siste årene. Nav er langt unna å nå målkravene som er satt og beklaget situasjonen. I Trygderetten har saksbehandlingstida i saker som gjelder uførepensjon/uføretrygd økt fra fire til ni måneder i perioden 2014–2018. Advokat Lene Wallem fortalte at den lange saksbehandlingstida får dramatiske konsekvenser for hennes klienter fordi de står uten stønad mens saken behandles. Erlend Wiborg i Frp reagerer sterkt på situasjonen.

– Jeg synes ikke det er akseptabelt i det hele tatt at saksbehandlingstida er så lang, sier Wiborg.

Spørsmål til ministeren

Frp-politikeren har nå stilt skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H). Wiborg ber statsråden redegjøre for den lange saksbehandlingsstida både i Nav og Trygderetten og spør også om hvilke tiltak som kan iverksettes for å bedre situasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

nav

Erlend Wiborg (Frp) vil vite hva arbeids- og sosialministeren har tenkt å gjøre med den lange saksbehandlingstida i Nav-klagesaker. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Erlend Wiborg (Frp) vil vite hva arbeids- og sosialministeren har tenkt å gjøre med den lange saksbehandlingstida i Nav-klagesaker. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

– Det er snakk om at mange mister ytelser over lang tid, ytelser de er helt avhengig av for å betale boliglån, barnehage, klær og mat, og det er ikke akseptabelt, sier Wiborg.

Les også: Lege om nye Nav-regler: – Det er helt krise for mine pasienter

Vil ha råd

På spørsmål om han ikke har vært kjent med situasjonen, svarer han:

– Vi har vært kjent med at det har vært for lang ventetid. Regjeringen har forsøkt å ta flere grep, men likevel er saksbehandlingstida altfor lang.

– Hva mener du bør gjøres?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg har ingen umiddelbare løsninger. Nå vil jeg høre hva departementet mener de kan og bør gjøre, sier Wiborg og legger til:

– Vi må lytte til alle råd vi kan få.

Les også: – Jeg ville bare komme meg ut av dette håpløse Nav-systemet og klare meg selv

Klagesaker

I fjor behandlet Nav 42.600 klagesaker totalt. Nav har opplyst at 20 prosent får omgjort sine vedtak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva synes du om at Nav får så mange klager og at mange vedtak omgjøres?

– Man må se tallet opp mot det totale antallet vedtak som Nav gjør. Det vil alltid være mennesker som gjør feil, men vi må jobbe for å redusere antallet. Vi må også sørge for at folk får raskere vedtak i sine saker. Da får feilene som gjøres mindre konsekvenser for den enkelte.

Les også: Advokat: – Behandlingstida i Nav-klagesaker har økt enormt – Nav-klienter må vente opp mot to år (+)

Saken er opprinnelig publisert på Dagsavisen.no