Meny

Britiske Go-Ahead berget norske arbeidsplasser - NSB med svensk løsning for Sørlandsbanen

SØRLANDSBANEN: Et NSB-togsett står på et sidespor på Kristiansand stasjon. Nylig ble det kjent at den britiske, sterkt kritiserte jernbanegiganten Go-Ahead har vunnet konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen og andre baner. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Go-Ahead vil bruke NSBs utskilte verksted Mantena til vedlikehold, mens NSB i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen ville bruke svenske Euromaint.

Det går fram av opplysninger ABC Nyheter har fått bekreftet på flere hold. Selv nekter NSB å kommentere saken.

17. oktober besluttet Jernbanedirektoratet at kontrakten på å stå for togtilbudet på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen i ti år tildeles britiske Go-Ahead Norge AS. Det utløste kritikk, ikke minst for selskapets dårlige rykte i Storbritannia.

Nå viser det seg at NSBs overmann sikret verkstedoppdraget til NSBs forhenværende verksted, nå utskilt i det statlige selskapet Mantena AS - mens statlig eide NSB i anbudskonkurransen knyttet til seg det svenske selskapet Euromaint.

Hadde NSB vunnet, ville NSBs tradisjonelle verkstedarbeidere dermed bli kastet ut i usikkerhet, noe de slapp med den britiske vinneren.

Underleverandører i uvisse

Arbeidsplassene i vedlikehold og rengjøring er nemlig noe av det som kastes inn i potten som følge av regjeringens jernbanereform, som bit for bit skal sette alle togruter ut på anbudskonkurranse.

På forhånd er «gamle, gode» NSB splittet i et konglomerat av selskaper. NSBs gamle verksted er altså skilt ut til Mantena, 100 prosent eid av Samferdselsdepartementet. Vaskepersonalet befinner seg i det utskilte selskapet Trafikkservice AS.

I anbudskonkurransene er selve jernbanepersonalet garantert å bli overført til det nye selskapet med samme lønn som før, etter bestemmelsene i det som kalles virksomhetsoverdragelse.

I anbudskonkurransen måtte tilbyderne oppgi hvilke underleverandører de ville bruke til vedlikehold og rengjøring. Og for disse underleverandørene ønsket ikke regjeringen at verksted- og rengjøringspersonale skulle ha samme rett.

Dermed oppsto frykt for at konkurransen ville gi press for sosial dumping.

– Go-Ahead beholdt lønn og pensjon

Hva sier så verkstedarbeidernes fagforbund til at et utskjelt britisk selskap måtte til for å sikre Mantena, mens NSB foretrakk en svensk konkurrent?

– Det er beklagelig i det hele tatt å bli satt i denne situasjonen, og at vi ikke fikk en avtale med NSB. Det må vi ta til etterretning så lenge jernbanereformen er slik laga, sier Petter Trønnes, som er hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund ved Mantena, når ABC Nyheter forelegger ham saken.

– Operatørene var ute og hentet inn anbud fra underleverandører. Go-Ahead valgte en intensjonsavtale med Mantena i anbudspapirene. De la ikke opp til noen justering av tariffene eller pensjonsforhold, forteller Trønnes.

Etter betingelsene i anbudskonkurransen var det frivillig for Go-Ahead om de ville beholde dagens avtaleverk for Mantena-ansatte.

– Hadde de ikke gjort det, ville vi saksøkt dem. Det ville oppstå stor usikkerhet, framholder Trønnes imidlertid.

Kofa: NSB brøt innkjøpsreglene

NSB har tidligere gjort seg bemerket ved å omgå Mantena til beste for utenlandske selskaper.

I fjor fikk selskapet skrape av Kofa, klagenemnda for offentlige innkjøp, da de inngikk avtale med det sveitsiske selskapet Stadler om at vedlikeholdet av boggiene (hjulsettene) skulle utføres i Ungarn, meldte FriFagbevegelse.

I dette tilfellet fikk norske Mantena ikke engang muligheten til å delta i konkurransen. NSB-ledelsen valgte å tildele jobben direkte til Stadler.

Kontrakten verdt ca. 75 millioner kroner ble på toppen av det hele inngått mens Mantena fortsatt var NSBs eget datterselskap, i 2016.

Les også:  Statlige Posten kjører gods i Norge ved hjelp av sitt slovakiske lastebilselskap

Populært