Samferdselsdepartementet lover at InterCity er i rute

Det tar lengre tid enn Stortinget vedtok det skulle ta, men Samferdselsdepartementet sier de ikke venter noen flere utsettelser på InterCity-prosjektet.
Det tar lengre tid enn Stortinget vedtok det skulle ta, men Samferdselsdepartementet sier de ikke venter noen flere utsettelser på InterCity-prosjektet. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordet «InterCity» dukker stadig opp i mediene, ofte i forbindelse med forsinkelser, utsettelser og buss for tog. Har du fått med deg hva prosjektet innebærer og hvordan det ligger an?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

«InterCity» er et ord som har dukket opp i pressen med jevne mellomrom i flere tiår med ulike betydning. I 2011 fikk det en ny mening, da Jernbaneverket, nå Bane Nor, fikk i oppdrag å utrede togprosjektet InterCity.

InterCity betyr løst oversatt «mellom byer», og er et stort togprosjekt for Østlandet. Innen 2034 skal Bane Nor bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 kilometer i timen mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss.

– Det er ventet en betydelig befolkningsvekst på Østlandet frem mot 2040. Behovet for persontransport vil øke. Fra før er kapasiteten allerede tidvis sprengt på flere av våre største veier og jernbanestrekninger. Derfor trenger vi miljøvennlige, raske og arealeffektive kollektivløsninger, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Anders Werp (H), til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se flere svar fra Samferdselsdepartementet om InterCity lenger ned i saken.

«Mer stabil jernbane med høyere punktlighet»

Planlagte endringer:

Disse InterCity-strekningene er under bygging:

  • Vestfoldbanen: Farriseidet-Porsgrunn. Åpnes september 2018.
  • Follobanen: Oslo-Ski. Åpner i 2021.
Samferdselsdepartementet sier begge disse utbyggingene er i rute.

Disse strekningene skal bygges:

  • Tønsberg i 2025
  • Hamar (Åkersvika) i 2026
  • Sarpsborg innen 2029
  • Hønefoss (Ringeriksbanen) i 2029
  • Porsgrunn (Eidanger) i 2032
  • Halden og Lillehammer i 2034

I tillegg til nye dobbeltspor og økt kapasitet, skal det bygges flere nye stasjoner, gamle stasjoner skal oppgraderes og det skal innføres nye tekniske løsninger.

En av disse er et nytt signalsystem, kalt ERTMS, som skal være felles for alle europeiske land. ERTMS står for European Rail Traffic Management System.

«For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet», skriver Bane NOR på sin nettside.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lange utsettelser – kraftige reaksjoner

Våren 2017 fikk Nasjonal transportplan flertall i Stortinget. Der stod det at dobbeltspor til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar skulle være ferdigstilt innen 2024, som en del av InterCity-prosjektet.

Bane Nor konkluderte senere med at dette var urealistisk. 4. juli vedtok Jernbanedirektoratet et forslag om å utsette byggingen, slik at ingen av de tre byene vil få dobbeltspor innen 2024.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utsettelsen møtte massiv motstand fra lokale politikere i de aktuelle byene, og den ble kritisert av SV, Ap og NHO. Både ordføreren i Fredrikstad og i Sarpsborg gikk hardt ut og kritiserte den brå utsettelsen.

Som følge av Jernbanedirektoratets vurdering ble utbyggingen til Tønsberg blir utsatt med ett år, Hamar med to, Fredrikstad og Sarpsborg med tre. Grunnen er at direktoratet mener det ikke er mulig å gjennomføre utbyggingen tidligere, på bakgrunn av oppdatert prosjektkunnskap og faglige vurderinger.

– Endringen innebærer ikke et lavere ambisjonsnivå. Det er imidlertid noen forhold som gjør det vanskelig å ferdigstille alle prosjektene som tidligere anslått. Både Bane Nor og Jernbanedirektoratet har også konkludert med at hensynet til de reisende tilsier at ikke alle IC-prosjektene på Østlandet bør gjennomføres samtidig, sier statsekretær Werp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lover at prosjektet gjennomføres

– Er det en mulighet at deler av InterCity-prosjektet ikke realiseres overhodet?

I inneværende budsjett (2018) prioriteres planlegging og gjennomføring av IC høyt. Gjennomføringen av IC er også prioritert høyt i Jernbanedirektoratets handlingsprogram.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Anders Werp sier det er en høy prioritet å få gjennomført InterCity-prosjektet i sin helhet, til tross for at byggingen på flere av togstrekningene har blitt utsatt. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Statssekretær i Samferdselsdepartementet Anders Werp sier det er en høy prioritet å få gjennomført InterCity-prosjektet i sin helhet, til tross for at byggingen på flere av togstrekningene har blitt utsatt. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Er det tilstrekkelig med tilgjengelige økonomiske midler til å gjennomføre prosjektet?

– I inneværende budsjett (2018) prioriteres planlegging og gjennomføring av IC høyt. Gjennomføringen av IC er også prioritert høyt i Jernbanedirektoratets handlingsprogram.

– Er det sannsynlig at det kommer flere utsettelser på noen av InterCity-strekningene i årene som kommer? Eller vil den satte tidsplanen bli overholdt heretter?

– Vi er p.t. ikke kjent med forhold som tilsier nye utsettelser. Planene for fremdrift av utbyggingen av IC er skissert i Jernbanedirektoratets handlingsprogram.