Meny

Statsministerens uttalelse bekymrer SV: – Kan ha bidratt til stor skade på Norge

Se video: Dette er Per Sandberg-saken.
I etterkant av Per Sandbergs Iran-reise uttalte statsminister Erna Solberg at det er ulik praksis innad i regjeringen når det gjelder å ta med mobiltelefoner til andre land. Det svaret bekymrer SV.

Fiskeriminister Per Sandberg (Frp) har opplyst at han vurderte sikkerheten selv og viste til at han var på besøk i Iran i 2016. Han har i etterkant erkjent å ha brutt sikkerhetsrådene da han tok med seg jobbtelefonen til Iran.

Det samme gjorde han på en reise til Kina i mai i år.

Sensitiv informasjon

Per Sandberg (Frp) Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Det er litt ulik praksis i departementet hvem som tar med seg mobiltelefoner. Statsministerens kontor tar ikke med seg telefoner til land vi vet driver med en del elektronisk avlytting, sa Erna Solberg til pressen da hun kommenterte Iran-reisen 1. august.

Fiskeridepartementet bekreftet torsdag ettermiddag til Dagbladet at Sandbergs mobiltelefon var installert med regjeringens saksbehandlingssystem, som inneholder svært sensitiv informasjon om alt fra saker som er til behandling og regjeringsnotater.

Fakta om Per Sandbergs Iran-reise

* 27. juli ble det kjent at fiskeriminister Per Sandberg (Frp) var på privat reise i Iran. Nærings- og fiskeridepartementet var ikke kjent med reisen før den norske ambassaden i Iran 16. juli ba om offisielle møter med Sandberg på vegne av det iranske utenriksdepartementet.

* Norge og andre vestlige land åpnet opp for økt handel og kontakt med Iran etter at landet inngikk en avtale om sitt atomprogram. Men siden har USA trukket seg fra avtalen, og president Donald Trump har truet med sanksjoner mot bedrifter fra hele verden som handler med Iran.

* Senterpartiets Geir Pollestad ba i en artikkel i Fiskeribladet fra 11. juli statsminister Erna Solberg (H) avklare Sandbergs forhold til Iran etter at han flere ganger har deltatt på arrangementer i regi av den iranske ambassaden i Norge og en venneforening mellom Norge og Iran etter at han tiltrådte som fiskeriminister i 2016.

* 29. juli ble det kjent at Sandberg var i Iran sammen med norsk-iranske Bahareh Letnes. Hun har et enkeltmannsforetak som blant annet skal drive med sjømateksport.

* 30. juli kom Sandberg tilbake til Norge. Han fastholdt at han var i Iran på privat ferie, og at han ikke hadde politiske møter på turen. Han opplyste til NRK at feriemålet ble avgjort bare 14 dager på forhånd, etter at hans opprinnelige plan om å reise til Tyrkia gikk i vasken.

* Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet varslet at de ønsker at Sandberg skal svare om reisen overfor Stortinget.

* 31. juli opplyste Statsministerens kontor at Sandberg først orienterte dem om Iran-reisen to dager etter at han kom til landet. Ifølge regjeringens arbeidsreglementet skal statsråder til enhver tid holde SMK orientert om hvor de befinner seg og hvordan de kan kontaktes. Sandberg bekrefter overfor TV 2 at han og Letnes er kjærester.

* 1. august ble det kjent at Sandberg hadde med jobbtelefonen på Iran-ferien. Det strider mot sikkerhetsrådet fra Politiets sikkerhetstjeneste (PST). Sandberg har opplyst at telefonen lå i bagasjen store deler av turen. Telefonen er levert til PST og er nå inndratt. Også da Sandberg var på besøk i Kina i mai i år, hadde han med mobiltelefon.

* Solberg sier at hun fortsatt har tillit til sin statsråd, og at det er lov å gjøre feil.

* 2. august rykket lederen i Oslo Frp, Mazyar Keshvari, som selv er fra Iran, ut og ba Sandberg vurdere sin stilling i partiet, der han er første nestleder. Også stortingsrepresentant for Frp, Christian Tybring-Gjedde, har etterlyst konsekvenser av Sandbergs spontantur til Iran.

* 3. august avviste Letnes i Dagsnytt 18 på NRK at hun har tilknytning til det iranske regimet, og forklarte deltakelse på feiringer i regi av den iranske ambassaden med at hun blant annet jobber med formidling av iransk kultur i Norge. Letnes kom til Norge som asylsøker tidlig på 2000-tallet. Paret avviste at de er samboere i dag, men opplyste at de planlegger å flytte sammen.

– Viser i verste fall at Sandberg ikke er et unntak

Uttalelsen til Erna Solberg bekymrer SVs medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen, Torgeir Knag Fylkesnes.

Torgeir Knag Fylkesnes i SV. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Her har du et entydig råd fra sikkerhetsmyndighetene, så sier statsministeren at det er ulik praksis i departementene. Det kan være en forsnakkelse og et forsøk på unnskyldning i beste fall. I verste fall viser det at man har hatt en elendig sikkerhetskultur i regjeringen og at Sandberg ikke er et unntak, men et eksempel, sier SV-politikeren til ABC Nyheter.

– Veldig, veldig alvorlig

Knag Fylkesnes frykter flere statsråder har brutt regelverket, og tatt med seg jobbtelefon til høyrisikoland.

– Sandberg har i hvert fall brutt reglene to ganger bare i år. Det jo veldig alvorlig for han. Men hvis dette er mer utbredt problem i regjeringen, har vi en veldig, veldig alvorlig sak. At flere statsråder kanskje har vært vandrende sikkerhetsrisikoer rundt om i verden er helt vanvittig. Da kan de ha bidratt til å gjøre stor skade på Norge.

Mandag sendte han et skriftlig spørsmål til Erna Solberg, der hun må redegjøre for uttalelsen.

– Vi vet ennå ikke helt omfanget. Hvis dette er et generelt problem, så vil jeg ikke ta Sandberg for det. Først må vi finne ut av omfanget, sier Knag Fylkesnes.

Statsministerens kontor (SMK) har ikke besvart ABC Nyheters henvendelse tirsdag.

Bakgrunn: Sikkerhetsekspert: – Dumskap på et nivå som ikke burde være lov

PST: Statsrådene får samme råd

Seniorrådgiver i PST Martin Bernsen. Foto: PST / Pressefoto

ABC Nyheter får opplyst av Politiets sikkerhetstjeneste at statsrådene i regjeringen får det samme rådet om å ikke ta med seg jobb- eller privattelefon til land Norge ikke har et sikkerhetspolitisk samarbeid med.

– Vi holder briefer på ulike nivåer. PST gir spesialtilpassede råd, men vi gir også en del råd som er felles. Det er et generelt råd til alle statsråder at man ikke tar med jobbtelefon til land man kan bli utsatt for etterretningsoperasjoner, sier seniorrådgiver Martin Bernsen i Politiets sikkerhetstjeneste (PST) til ABC Nyheter.

Stortinget hadde strenge regler på Iran-reise

ABC Nyheter er kjent med at Stortingets utenrikskomité var i Iran for to år siden. Da tok de ikke med seg mobiltelefoner eller nettbrett som brukes i jobb eller privat.

Stortingsrepresentantene fikk utdelt eget utstyr, som ble levert inn og undersøkt etter hjemreisen.

Knag Fylkesnes sier stortingsrepresentantene følger råd fra PST.

– Stortinget har tilgang på mindre statshemmeligheter enn det regjeringen har, men de forsøker å følge råd til punkt å prikke og får gode råd fra PST.

SE VIDEO: Erna Solberg: Per Sandberg brøt reglene under Iran-ferien