Norge murrer mot USAs fullstendige importstopp for skipsfart

GLEM DET: Skip bygd utenfor USA, som dette i dokk på Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea, er utelukket fra frakt i USA.
GLEM DET: Skip bygd utenfor USA, som dette i dokk på Hyundai Heavy Industries i Ulsan, Sør-Korea, er utelukket fra frakt i USA. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enten presidenten heter Bush, Obama eller Trump: USA overgår alt av proteksjonisme med sin lite kjente skipsfartslov Jones Act. Det får Norge til å reagere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norge holder presset oppe i de kanaler vi har inn mot amerikanske myndigheter, hvor Jones Act gjør markedssituasjonen vanskelig for norske tjenester.

Det skriver Utenriksdepartementets statssekretær Marianne Hagen (H) på spørsmål fra ABC Nyheter.

Spørsmålet dreier seg om et digert, men lite omtalt fenomen i disse tiders debatt om frihandel kontra proteksjonisme i verdenshandelen:

USAs totale sperre for utenlandske skip på deres enorme innenlandske fraktmarked til sjøs.

Ifølge en lov fra 1920, Jones Act, kan kun amerikanskeide og -registrerte skip bygd i USA, med amerikansk mannskap, frakte gods fra en havn til en annen i USA.

USAs absolutte unntak

Det er i strid med alle prinsipper i Verdens handelsorganisasjon WTO, der USA i tiår har presset på for liberalisering av verdenshandelen på de områdene de selv foretrekker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men USA har fått et unntak for Jones Act, som blant annet har stor negativ betydning for en stor skipsfartsnasjon som Norge.

WTO påpeker at USAs eksisterende lovgivning favoriserer USA-flåten ved last også ut og inn av landet som følger av offentlige tiltak. 50 prosent av vekten skal transporteres av fartøy under amerikansk flagg.

Et sjeldent unntak

– I kjølvannet av G7-møtet har president Trump kommet med heftige utfall mot Canadas toll på meieriprodukter. Hva mener Norge om at USA har atskillig strengere importvern på sitt store, innenlandske skipsfartsmarked?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norge mener Jones Act går for langt i å hindre utenlandske skipsfartstjenester. Flere maritime tjenester som faller inn under Jones Act er normalt åpne for utenlandske aktører andre steder i verden, svarer statssekretæren og legger til:

– Norge har omfattende markedsinteresser innen skipsfart. Markedet for internasjonal skipsfart er nesten uten unntak åpent allerede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Røkke tjente trass Jones

– Hva har Norge gjort for å utfordre USA på importforbudet mot skipsfartstjenester?

– Vi tar opp skipsfartstjenester, inkludert innenriksfart, fortløpende, som et sentralt element i vår bilaterale kontakt med amerikanske myndigheter om økonomiske spørsmål. Videre prioriterer vi krav om markedsadgang for skipsfartstjenester i forhandlinger, når USA og Norge deltar i forhandlinger sammen, som sist i TISA-forhandlingene, svarer Marianne Hagen.

Mens norske rederier er utelukket fra dete lukrative markedet, har noe likevel dryppet på norske interesser.

Røkke-familien har kunnet inkassere hundrevis av millioner fra sitt eierskap i det amerikanske skipsverftet Philly Yards. Deler av gevinsten kan tilskrives Jones Act.

– Jones Act innebærer begrensninger for norsk skipsfarts tjenestetilbud i USA. Det kreves som kjent at skipet som hovedregel skal være bygget i US, US bemannet, registrert i US, og US eid, kommenterer administrerende direktør Harald Solberg i Rederiforbundet til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Uvisst om Norge vil fjerne

Skip til og fra Statene, kan være utenlandske.

– USA er våre medlemmers viktigste marked utenfor Europa, med 4312 anløp i 2017. Anløpene representerer i hovedsak anløp til USA for skip i internasjonal fart, altså ikke kabotasje (fart mellom innenlandske havner, journ. anm), framholder Solberg.

– Hvor stort potensial kunne norsk skipsfart hatt i USA uten Jones Act?

– Det er vanskelig å anslå, men i lys av den høye kvaliteten i flåten og den verdensledende posisjonen Norge har på dette området, kombinert med USAs betydning som marked for våre medlemmer, er det grunn til å tro at norske markedsandeler ville vært større uten eksisterende begrensninger, mener direktøren.

– Er dere fornøyd med regjeringens arbeid for å prøve å få USA til å lette på sine restriksjoner?

– Vi er tilfreds med norske myndigheters arbeid i WTO, og opplever at norske myndigheter følger tett med på amerikansk regelverksutvikling for skipsfarten, herunder Jonas Act. Vi er ikke kjent med at det formelt arbeides med å få Jones Act fjernet, slår Harald Solberg fast.

Milliardmarked i USA

American Shipping Company illustrerer hvor store summer og hvor mange arbeidsplasser Jones Act sikrer for innenlandske interesser:

  • 14.0 milliarder dollar årlig i omsetning og 84.000 arbeidsplasser ved amerikanske verft.
  • 70.000 arbeidsplasser ombord i skip
  • Over 39.000 fartøyer av alle størrelser, som står for investeringer for 30 milliarder dollar