Søviknes: – Norsk gass mye viktigere enn norsk vannkraft for fornybart Europa
Norges kapasitet til å være «grønt batteri» for Europa er langt mindre enn hva norsk gass kan bidra med når sol- og vindkraft i Europa ikke leverer nok strøm.
Det er budskapet fra olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) til ABC Nyheter, etter at han tirsdag talte til en internasjonal forsamling på Den 19. europeiske gasskonferansen, som pågår i Oslo i regi av Norsk Petroleumsforening.
Det har vært mye diskusjon om kraftkabler til utlandet for at norsk, ren vannkraft skal bistå på kontinentet og i Storbritannia, i perioder når den voksende el-produksjonen fra sol og vind ikke kan levere tilstrekkelig strøm.
Tanken er at fornybar kraft når det er et overskudd i Tyskland og andre land, skal eksporteres til Norge, slik at norske kraftmagasiner kan fylles, for deretter å tappes når det er for lite sol og vind i utlandet.
– Fokuset på Norges rolle som et slikt grønt batteri høres fantastisk ut, og til en viss grad er vi det. Vi bidrar til å balansere fornybar kraft i andre land. Men gass har en mye større rolle å spille for fornybar kraftproduksjon i Europa, sier Søviknes.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenGassen uten karbon
– Det er enorme forskjeller i potensialet for å utfylle ustabil sol- og vindenergi med gass, kontra vannkraft, understreker Søviknes.
– Vi har et kraftoverskudd på ca. 16 TWh i året. Vi kan importere og eksportere, så en viss fleksibilitet legger vi inn i elektrisitetsmarkedet i Europa gjennom det.
Men det er ikke elektrisitetsmarkedet som forbruker mest energi i Europa, sier han.
Ifølge statsråden kan ikke alt energiforbruk til oppvarming, industri, transport og andre formål automatisk gå over til elektrisitet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det er da gassen, og da i framtida hydrogen produsert på gass, mens karbonet blir fanget og lagret, som gir en ren energibærer, sier Søviknes.
– En åpenbar løsning
– Gass står nå for nesten en fjerdedel av verdens energibehov. Norge har eksportert gass i over 40 år. I fjor eksporterte Norge gass nok til en britisk families forbruk i 112 millioner år, sa Søviknes til forsamlingen av direktører, forskere og andre i petroleumsbransjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenHan er overbevist om at gass har en viktig rolle i lang tid i energimiksen Europa og verden må ha for å oppfylle både klimamål og økende etterspørsel etter energi.
– Det er ikke én løsning på klimautfordringen. Men noen løsninger er mer åpenbare enn andre. En tredjedel av globalt energiforbruk dekkes av kull. En rask måte å redusere utslippene på, er å erstatte kull med gass, som har under 50 prosent karboninnhold, fortsatte han.
– Flyten av gass til forbruker er pålitelig og stabil, i motsetning til vind og sol, som er avhengig av været. Det hjelper ikke å ha mye vind en sommerdag hvis det er vindstille en kald vinter, sa Søviknes.
I miljøbevegelsen mener mange derimot at satsing på gass som en overgang til et klimavennlig Europa, er en blindvei.
Les også: Nordmenn flest mener olje- og gassnæringens innovasjonsevne er god
Artikkelen fortsetter under annonsen– Gass er faktisk en betingelse
Spørsmålet om Norge kan ha tro på fortsatt gasseksport til EU i flere tiår framover, har vært omdiskutert.
Artikkelen fortsetter under annonsenEU-kommisjonens rådgiver Christopher Jones er overbevist om at EUs vedtatte energi- og klimapolitikk vil innebære fortsatt gassimport.
– Framtida vil omfatte betydelig volumer gass fra Russland og fra Norge, og flytende naturgass, LNG, for å regulere i kristetider, sa han til forsamlingen.
Equinors (tidligere Statoil) konserndirektør Jens Økland er også overbevist om at gass vil ha en lys framtid i en grønn framtid.
– Fram til 2030 blir det viktig med skift fra kull til gass, og å kombinere gass med fornybar energi. Gass er den perfekte partner for fornybare energikilder, faktisk en betingelse for fornybar utvikling av energi, sa Økland.
Les også: Oljefallet utsatt til 2021, anslår bransjen
Artikkelen fortsetter under annonsenVil gå hydrogen-veien
Fram mot 2050, da minst 95 prosent av CO2-utslippene skal vekk, taler Equinors mann for hydrogen produsert på gass, som løsningen.
Da må karbonet fra gassen fanges og lagres, løsningen som på engelsk kalles CCS, og i sin tid representerte daværende Jens Stoltenberg aldri gjennomførte «månelanding».
– Noen områder vil bli vanskelige å elektrifisere. 1000 Tesla-batterier kan drive et cruiseskip i 6-7 timer. Men tyngden av batteriene vil bli den samme som fem jumbojetfly, sa Jens Økland.
– Går vi hydrogen-veien, er vi avhengige av CCS. Jeg har besøkt Brussel men opplever fortsatt skepsis når CCS blir nevnt. Jeg tror de fleste lederne ikke har forstått omfangen av Paris-avtalen. Forsøker vi å nå klimamålet uten CCS, vil resultatet bli storstilt nedlegging av industrien i Europa, hevder Økland.