Lover ikke veto mot EUs frislipp på landeveien

Se video: Samferdselsministeren kunne ikke garantere et norsk veto mot EUs forslag om liberalisering av lastebilsektoren i Stortingets spørretime.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen vil ikke love et veto mot EUs forslag om nye kabotasjeregler. – Vi må se helheten først, sier han.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for at flere stortingsrepresentanter oppfordret samferdselsministeren til å garantere et norsk veto mot EUs forslag om liberalisering av lastebilsektoren.

– Vi jobber sammen med 8-9 andre land mot liberalisering og vil heller stramme inn, svarte Kjetil Solvik-Olsen (FrP) på et spørsmål fra Sverre Myrli (Ap) om hva status var.

Samferdselsministeren viste til at han er imot liberalisering av dagens såkalte kabotasje-regelverk. Kabotasje er transport hvor en transportør fra et land driver transport innenfor et annet lands grenser.

Det var SVs Arne Nævra som tok opp saken i onsdagens muntlige spørretime. Han ønsket å få svar på om Solvik-Olsen ville legge ned veto hvis det foreslåtte nye EU-regelverket ikke ble endret.

Han måtte slå fast at samferdselministeren ikke kunne garantere at han ville sette ned foten hvis ikke det foreliggende forslaget om frislipp på landeveien ble trukket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg må bare slå fast at statsråden ikke kan garantere å sette foten ned, sa Nævra.

Solvik-Olsen understreket på sin side at alle partier på Stortinget var mot det forslaget slik det nå fremstår, og at man arbeidet for å få til forandringer.

– Noe kan bli som det står, mens det også kan komme endringer. Vi vet ennå ikke resultatet, men jeg er ikke enig i det EU har foreslått.

Om noen uker skal samferdselsministeren selv delta på at møte i den såkalte «Road alliance» hvor Norge og flere EU-land jobber mot forslaget om liberalisering.

– Neste møte skal være i slutten av mai eller begynnelsen av juni. Da skal vi diskutere nye forslag.