Ny Listhaug-analyse overrasker - ble stilt få kritiske spørsmål

Tidligere justisminister Sylvi Listhaug (Frp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Tidligere justisminister Sylvi Listhaug (Frp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun én av ti artikler om Listhaug inneholdt kritiske spørsmål.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de totalt 6.600 medieoppslagene som kom om Sylvi Listhaug i norske medier i perioden 9. til 21. mars, avdekker en analyse som Retriever har utført at journalistene stilte kritiske spørsmål i kun ni prosent av artiklene. Dette er overraskende, mener viseadministrerende direktør Kristina Fritsvold Nilsen i Retriever.

– Det kommer tydelig frem at det er stilt færre kritiske spørsmål. Det kan jo være at det er stilt kritiske spørsmål, men det kommer i liten grad frem i teksten. Sylvi Listhaugs strategi om å komme med provoserende uttalelser virker; det blir mindre rom for kritiske spørsmål og mer rom til det som er provoserende. Som regel ser vi en andel på 25-30 prosent kritiske spørsmål i artikler, sier hun til Kampanje.

Nilsen trekker frem at denne strategien på lang sikt kan være problematisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Spørsmålet er om denne strategien vil virke bedre neste gang, og gjør dette at vi ender opp med mindre demokrati? spør Nilsen retorisk til Kampanje i etterkant av fremleggelsen av tallene på World PR Forum i Oslo denne uken.

Les også: Samler hele verdens PR-bransje til global konferanse i Oslo

VIDEO: Listhaug gikk - men tiet ikke (saken fortsetter under videoen)


Adressa-redaktør: - Et tankekors

Politisk redaktør i Adresseavisen, Tone Sofie Aglen, er også overrasket over funnet.

– Jeg har inntrykk av at det var mye kritisk dekning knyttet til Listhaug, men det kan hende det var mer sensasjonsjournalistikk, som gikk på bekostning av at man gikk grundigere inn i politikken hennes, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Listhaug var ikke tilgjengelig for pressen i dagene etter at hun la ut det omstridte Facebook-innlegget, tror du det kan være noe av årsaken?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Absolutt, det var en enorm omtalte av henne i perioden hvor hun gjorde seg utilgjengelig. Det er alltid en utfordring i politiske saker når politikerne gjør seg utilgjengelige. Det ser vi i også i Senterpartiet nå, sier Aglen.

– Det er et tankekors at politikken ofte drukner i all støyen. Det var nesten ingen diskusjon om fremmedkrigerne, nesten alt handlet om Sylvi Listhaug og hennes form. Om det er en taktikk eller ikke, er vanskelig å si.

Les også: Hva er årets tv-øyeblikk? Stem på din Gullruten-favoritt her

(Saken fortsetter under)

Under World PR Forum denne uken skulle den tidligere Sylvi Listhaug-rådgiveren Espen Teigen (til høyre for Listhaug på bildet) delt av sine erfaringer i en sesjon om «Facebook-posten som felte en justisminister». Teigen avlyste, men det ble bransjedebatt likevel. Foto: Scanpix
Under World PR Forum denne uken skulle den tidligere Sylvi Listhaug-rådgiveren Espen Teigen (til høyre for Listhaug på bildet) delt av sine erfaringer i en sesjon om «Facebook-posten som felte en justisminister». Teigen avlyste, men det ble bransjedebatt likevel. Foto: Scanpix

«Provoserende»

World PR Forum samlet PR- og kommunikasjonsfolk fra alle verdenshjørner, og siden mange naturlig nok ikke visste noe om saken, gjennomgikk først Ketil Raknes fra Høyskolen Kristiania saken, deretter presenterte Kristina Nilsen i Retriever ferske medieanalyser av saken, før det var duket for en paneldebatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var også varslet et intervju på scenen der den tidligere Listhaug-rådgiveren Espen Teigen skulle fortelle om PR-strategi og sosiale medier, men Teigen avlyste sesjonen i siste øyeblikk.

Retriever har gjennomført en måling av poster i sosiale medier om Sylvi Listhaug-saken, og fasiten er at det ble det publisert hele 30.000 poster da det stormet som verst. Og etter at Retriever ved hjelp av ny AI-teknologi har analysert postene og kommentarene, fant de frem til det ordet som i størst grad ble brukt om Sylvi Listhaug.

Les også: Journalist-hat truer pressefriheten - Norge står igjen sterkest

Saken er opprinnelig publisert på Kampanje.com

VIDEO: Munnhuggeri på Stortinget etter at Listhaug trakk seg: