NHO-presidenten: – Vi kan ikke bare tenke på lavutslipp i framtida

NHO-BUDSKAP:  – Når det nå er så stor politisk vilje til å bruke midler fra Enova og andre til å stimulere til lavutslippstransport, må vi passe på at produksjonen ikke vil skje utenfor Norge, men lage verdiskaping i Norge.
NHO-BUDSKAP:  – Når det nå er så stor politisk vilje til å bruke midler fra Enova og andre til å stimulere til lavutslippstransport, må vi passe på at produksjonen ikke vil skje utenfor Norge, men lage verdiskaping i Norge. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kombinerer ikke Norge elektrifisering og CO2-kutt med å skape arbeidsplasser, vil velferdssamfunnet komme ille ut å kjøre i framtida.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

BRUSSEL (ABC Nyheter): Det var noe av budskapet da NHO-president Arvid Moss talte til kraftbransjens årlige vinterkonferanse, som ble avholdt i Brussel før helgen.

– Jeg elsker verdikjeder, erklærte Moss, som til daglig er konserndirektør for energi og forretningsutvikling i Hydro.

Temaet på Energi Norges konferanse var målet om å gjøre Norge helelektrisk. NHO-toppen er opptatt av at det også skal kaste arbeidsplasser av seg.

– Så langt har Norge vært et foregangsland når det gjelder elektriske personbiler. Det kan det være gode grunner til. Men det har kostet statskassen anslagsvis 35 milliarder kroner, uten at det har skapt særlig mange arbeidsplasser. Det finnes en Tesla-selger her og der, og noen ladestasjoner, bemerket Moss.

Les også: Oslo-pendling med elbil kan koste 71 kroner innen 2025

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Der er løpet kjørt, men:

– Men når vi nå går videre, må vi satse på nasjonale verdikjeder. Det er ingen tvil om at ferjesiden, sjøsiden, er det neste steget vi skal ta, sa Moss om målet: At energien skal være ren elkraft.

De første elektriske ferjene er allerede under bygging.

– På personbilsiden er løpet kjørt. Men på ferjer, sjøfrakt, også langtransport, er det fortsatt store muligheter til å bygge nye typer verdikjeder. Vi som aktører må parre beina og sette oss noen djerve mål, sa Moss.

Verdikjede-begrepet innebærer at utvikling av ny teknologi, i dette tilfellet i sjøfart, skal gjøres slik at kompetansen og produksjonen bygges opp her i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Elektrisk stemning i norske farvann

Kan bli ledende på el-skip

– Hvorfor er løpet kjørt på produksjon av elbiler i Norge? En av de første elbilene, Think, oppsto jo her?

– Vi hadde ikke kompetanse for å lage bil i Norge, selv om vi hadde batterikompetanse. Bilsatsingen viste seg å ikke være mulig. Selv ikke Ford fikk det til med Think-produksjon i Norge, fordi vi ikke hadde et industrielt miljø i for å være bilprodusent, sier Arvid Moss til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Derfor er jeg så opptatt av at utviklingen av batterisystemer og moduler til ferjer, skip, langtransport, anleggsmaskiner vil kreve annen type kompetanse, som vi kan bygge her. Norge er ledende på skipsbygging – der har vi kompetanse, legger han til.

Les også: Vedtak om solide kutt i klimagassutslipp fra skipsfart

– Mangler ikke kapital

Moss mener Norge også har muligheten til å bygge opp hydrogen-produksjon.

– Der har vi selskaper som kan bygge verdikjeder. Med hydrogen kan du ha langtidslagring av energi, sier NHO-presidenten og legger til:

– Når det nå er så stor politisk vilje til å bruke midler fra Enova og andre til å stimulere til lavutslippstransport, må vi passe på at produksjonen ikke vil skje utenfor Norge, men lage verdiskaping i Norge.

– Står det ikke ofte på investeringsvilje i Norge?

– Vi mangler ikke kapital i Norge. Vi mangler at de rette selskapene ser interessante framtidsbilder sammen. Vi må få til samarbeid på tvers av noen bransjer. Og en dose dristighet, svarer Arvid Moss.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Høyrisikabelt å ikke satse nå

– Jeg syns tanken om fullelektrisk transportsektor, er visjonær. Den er uansett god klimamessig. For Norge som nasjon og oss som næringsliv, blir den først inspirerende og dragende hvis vi med det klarer å bygge nasjonale verdikjeder i sterke clustre, sa Moss til forsamlingen av ledere i norsk kraftbransje.

– Vi skal ha lavutslipp, vi skal ha flere arbeidsplasser og verdiskaping. Vi kan ikke ha bare ett mål for øye.

– Vi må tenke på hva slags virkelighet vi har om noen år. Å ikke gjøre noe nå, er høyrisiko. Hvis du bare har for øye at vi skal elektrifisere og ha lavutslipp, og du glemmer at vi skal leve av ett eller annet, at vi skal ha arbeidsplasser og tjene penger, er det en risiko for det gode samfunnet vårt, sa Arvid Moss.