Norge vil redusere klimautslipp fra skipsfart

Skipsfarten slipper ut mye klimagasser. Norge krever ikke like tøffe kutt som andre land på forhandlingsmøte neste uke.
Skipsfarten slipper ut mye klimagasser. Norge krever ikke like tøffe kutt som andre land på forhandlingsmøte neste uke. Foto: Colourbox
Artikkelen fortsetter under annonsen

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen varsler Norges posisjon i globale forhandlinger neste uke om klimautslipp fra internasjonal skipsfart. Skrekkscenariet er en europeisk løsning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skipsfarten er den skjulte elefanten i klima-rommet. Sektoren er ikke regulert i klimaavtalene, men står for en betydelig del av verdens klimautslipp, anslagsvis 2,6 prosent.

Nå står striden foran et møte i London i den internasjonale skipsfartsorganisasjonen IMO om man skal innføre globale klimamål, og hvor ambisiøse de skal være.

– Vi er i forhandlinger. Jeg vil understreke at Norge har en ambisiøs klimapolitikk og ønsker å få IMO med på et høyest mulig ambisjonsnivå for reduksjon av klimagasser fra internasjonal skipsfart, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til ABC Nyheter.

Les også: Skip verre enn fly

Norge i stort spenn

Foran forhandlingene i IMOs komité for miljøvern til havs, MEFC, spriker meningene.

Den vesle øystaten Marshalløyene går lengst, med å kreve nullutslipp av karbon fra skipsfarten innen 2035. Det samme har Det internasjonale transportforumet ITF innen OECD gått inn for.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant EU-landene ligger det forslag om 70-100 prosent kutt innen 2050, mens land som Saudi Arabia og Brasil står på for å vanne ut et vedtak mest mulig.

Røe Isaksens skrekkscenario

SKUMMELT: Torbjørn Røe Isaksen frykter norsk skipsfarts framtid hvis næringa legges under EUs klimakvotesystem i stedet for en global klimaavtale til sjøs. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
SKUMMELT: Torbjørn Røe Isaksen frykter norsk skipsfarts framtid hvis næringa legges under EUs klimakvotesystem i stedet for en global klimaavtale til sjøs. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter

– Er ikke Norges ambisjonsnivå puslete, Torbjørn Røe Isaksen?

– Den maritime næringa i Norge er svær. Vi er store på skipsfart, femte største i verdi, innleder næringsministeren.

– Men dette er en ekstremt internasjonal bransje. Har du strenge regler ett sted og ikke et annet sted, flytter de. Når vi snakker om klimagassutslipp er vi avhengige av å ha mest mulige internasjonale forpliktelser, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skrekkscenariet er at det ikke lykkes å få til en prosess fram mot en global klimaavtale for skip.

EU har nemlig varslet at dersom tilstrekkelig framdrift oppnås i IMO-forhandlingene, vil EU ensidig la europeisk skipsfart betale, ved å involvere næringa i klimakvotesystemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Står om norsk skipsfarts framtid

– Vi vil ha et mål for hele verden. Får vi ikke det, kommer det EU-mål. Vi vil da som en svær skipsfartsnasjon bli påført en konkurranseulempe, sier Røe Isaksen, som med et moderat ambisjonsnivå håper det blir lettere å få verden med på en avtale.

– Vi vil unngå at norske rederier blir utkonkurrert. Å få gjennom vårt mål blir ingen søndagstur i parken å få til. Vi er optimistiske om at dette skal gå. Men det er uenighet, sier han.

– Mange land er skeptiske selv til den norske posisjonen, legger Røe Isaksen til.

– Ønsket om å få med hele verden får konsekvenser for målet vi fremmer. Vår vurdering er at målet vi har foreslått, er realistisk, men ambisiøst, sier Torbjørn Røe Isaksen.

Tallet for sjøfartens andel av globale klimautslipp er korrigert etter publisering fra 17 til 2,6 prosent.