Krise for Facebook etter salg av persondata

Christopher Wylie var med på å grunnlegge Cambridge Analytica.
Christopher Wylie var med på å grunnlegge Cambridge Analytica. Foto: Henry Nicholls / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

En 28 år gammel kanadisk punker med rosa hår kan ha svekket Facebook for godt, skriver Audun Tjomsland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stemmer: Audun Tjomsland
Utenrikskommentator ABC Nyheter. Forfatter og tidligere korrespondent for NRK i New York og London.

Delta i debatten

Send oss gjerne forslag til kronikker vi kan publisere.
Formen bør være kronikk/kommentar/blogginnlegg med maks 1000 ord.

E-post: stemmer@abcnyheter.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søndag 18. mars avslørte i avisene The Observer i Storbritannia og New York Times i USA hvordan Facebook solgte personlig informasjon fra 50 millioner Facebook-brukere uten deres vitende og vilje. Informasjonen ble solgt til et dataanalysebyrå som brukte informasjonen til å påvirke velgere i USA og Storbritannia.

Den unge kanadieren ved navn Christopher Wylie fortalte om en virksomhet som kanskje var ulovlig, i hvert fall uhederlig. Og hvordan den kan ha bidratt til å få Donald Trump valgt til amerikansk president og at Storbritannia skulle gå ut av EU.2016 var et aktivt år for Wylie og hans firma Cambridge Analytica.

Etter total taushet siden skandalen brøt ut, stilte Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg opp til intervju i CNN natt til torsdag norsk tid og beklaget sterkt det som hadde skjedd.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han vedgikk at Facebook hadde handlet feil overfor sine brukere, og han lovet nye tiltak for at privat og personlig informasjon ikke skal komme på avveie igjen.

Det er i øyeblikket krise i Facebook, og det store spørsmålet er om det allerede er for sent for Facebook å gjenopprette tilliten hos de mange millioner brukere som stolte på at deres personlige opplysninger ikke ville bli spredt til utenforstående.

Det er imidlertid mange år siden eksperter på datafangst og oppbevaring av personlige opplysninger på Facebook, advarte om at dette medfører fare for misbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salg av denne type persondata er svært vanskelig å forhindre selv uten at eieren har gitt sin tillatelse, når dataene først er avgitt.

Det kan komme på tale å innføre et offentlig direktiv for å stanse uønsket spredning av private data.

Avsløringen har ført til at aksjeselskapet Facebook har rast i verdi. Mandag og tirsdag etter avsløringen har Facebook-kursen hatt sin største nedgang på USA-børsen siden september 2012 og gikk ned 9,5 prosent. Det reduserte verdien av Facebook med 49,6 milliarder dollar i forhold til den tidligere toppnoteringen. Det statlige Federal Trade Commission i USA etterforsker Facebooks bruk av personlige data. Men etter to dagers dramatisk nedgang, gikk verdien av Facebook-aksjen forsiktig opp igjen den tredje dagen etter at avsløringen kom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kanadieren Wylie var med på å stifte selskapet Cambridge Analytica men sluttet i 2014. Nå sier han at selskapet brukte dataene ulovlig da de bygde psykologiske profiler av 50 millioner amerikanere og solgte disse videre til de som organiserte valgkampen for Donald Trump i 2016.

Selv hadde Wylie et sterkt ønske om å påvirke velgerne i Storbritannia til å forlate EU, og den 23. juni 2016 valgte det britiske folk å gå ut av EU.

Stephen Bannon var i 2014 Wylies sjef i Cambridge Analytica. Bannon ble senere Trumps kampanjesjef i 2016 og har i mange år fungert som Trumps sjefsstrateg.

«Jeg lagde Bannons psykologiske krigsvåpen», sa Wylies senere.

Hovedinvestor i Cambridge Analytica var mangemilliardær Robert Mercer, som også var en av Trumps største investorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et intervju med ABC News i USA sa Wylie nylig at Cambridge Analytica finner det som måtte være av psykisk svakhet eller sårbarhet som den enkelte bruker har, med utgangspunkt i de opplysningene hun eller han har gitt til Facebook. Ifølge Wylie danner de seg så et bilde av det de tror er den «ekte» deg, og hva som foregår rundt deg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den som vil skaffe seg psykisk makt over andre mennesker, må gå ut i de sosiale mediene. Det er der krigen foregår, sa Christopher Wylie.

Han fikk kontakt med to studenter ved Cambridge University, Michal Kosinsky og David Stillwell, som gjorde eksperimenter og studier med psykologi. Kosinsky lagde en app som lot brukerne gi ytterligere private opplysninger som ble brukt til gi dypere innsikt.

Aleksandr Kogan, en professor ved Cambridge University, fikk sin forskning delvis finansiert av penger fra Russland. Han skaffet fram data fra mer enn 50 millioner Facebook-brukere og deres venner, ved hjelp av en app som i hovedsak besto av et skjema som ble fylt ut av 270.000 mennesker. Det ga innsikt i brukernes mentale tilstand, hva de liker og hva de ikke liker. Facebook skaffet Kogan tilgang til alle som ville fylle ut skjemaet. Ifølge Facebook skaffet Kogan seg tilgang til informasjon på lovlig måte og gjennom kanaler som gjaldt for alle som deltok i utviklingen av Facebook på den tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han valgte nylig å endre holdning og planla å avdekke den virksomheten som han hadde vært med på å starte. I samarbeid med det britiske Channel 4 News ba han sammen med et par andre personer som ga seg ut for å være potensielle kunder av Cambridge Analytica fra Sri Lanka, om et møte med den som da var leder for analysebyrået, Alexander Nix. Mens Wylie og hans venner i hemmelighet gjorde opptak både med bilde og lyd fra møtet, fortalte Nix åpent at det hadde vært et godt arbeidsfellesskap med Donald Trump og at Cambridge Analytica hadde hatt helt avgjørende betydning for at Trump vant valgkampen, sa Nix.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi gjorde alle undersøkelsene, all datainnsamling, alle analysene og all fokuseringen inn på målgruppene. Vi ledet den digitale kampanjen og TV-kampanjen, og data fra oss var grunnlaget for hele strategien, sa Nix. Han er forøvrig ikke lenger ansatt i selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lederen for selskapets avdeling for politisk analyse, Mark Turnbull, tok æren for det vellykkede samarbeidet som Cambridge Analytica hadde med en av de politiske aksjonsgruppene, «Make America Number 1», som sto for mange av valgkampinnslagene som var av en noe grovere karakter enn hva det republikanske partiet ville stå for. Prosjektets navn var «Defeat Crooked Hillary» (nedkjemp kjeltringen Hillary).

De hadde et visuelt symbol for sin del av Trumps valgkamp, hvor de to oo-ene i crooked var tegnet som to håndjern for å symbolisere at Hillary burde settes i fengsel.

Det var kanskje typisk for de metodene som ble brukt i det harde valgåret 2016.