Vidar Helgesen beroliger om biler og busser som er dumpet i vannet

Foto: Bjørn Stuedal / KLD
Artikkelen fortsetter under annonsen

De sjokkerende historiene om hvordan biler og busser fram til 70-tallet ble kondemnert ved å hives på sjøen, betyr neppe stor forurensningsfare nå, mener klima- og miljøminsiter Vidar Helgesen (H).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er kjent med at det tidligere ble dumpet et stort antall biler og andre kjøretøyer i naturen, både i skogen og i vann. Dette resulterte i etableringen av et system med pant for innlevering av slike kjøretøy, som trådte i kraft fra 1978.

Det skriver klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) i en epost til ABC Nyheters spørsmål om hva den omfattende dumpingen av biler og busser i innsjøer og fjorder kan bety for forurensningsfare i dag.

For førti år siden inviterte Hornindal kommune, gjennom en annonse i lokalavisen, innbyggerne til å dumpe biler i Europas dypeste innsjø.

Det er ett eksempel på holdningene til miljørisiko ved dumping.

Les: Kommunen inviterte til å dumpe biler i naturperle

Forurensninger er over nå

I dag omfatter ordningen de fleste kjøretøygrupper. Helgesen opplyser at systemet er under utvidelse slik at også mopeder, motorsykler, campingvogner og tyngre kjøretøyer blir omfattet om kort tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I dag blir mindre busser omfattet, men ikke større. I praksis blir slike busser ikke hensatt eller vraket i Norge, men ofte eksportert. Dette skyldes, så langt vi er kjent med, at strenge krav til busser som inngår i offentlig kollektivtransport gjør at busser med en fortsatt lang teknisk levetid blir utfaset for bruk i Norge og i stedet eksportert, skriver Helgesen.

Han mener at miljøproblemet ved dumping av kjøretøyer ofte er forsøpling.

– Helt lokalt vil det også være forurensning, for eksempel som følge av at drivstoff- og oljetanker på et tidspunkt ruster i stykker og fører til lekkasje. Den dumpingen det vises til at skal ha skjedd, har skjedd for så lenge siden at forurensingen trolig allerede har funnet sted, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under.

VIDEO: Europas dypeste innsjø ble brukt som søppeldynge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bakgrunn: Fant ulovlig søppeldynge på bunnen av norsk naturperle

Vrakpanten fjerner problemet

Miljødirektoratet opplyser at de ikke har noen oversikt over omfanget av slik dumping av kjøretøy, som stort sett skjedde før forurensingsdelen av direktoratet (det tidligere SFT) i sin tid ble opprettet. De opplyser også at de ikke ser noen fortsatt fare for forurensing av noe omfang fra slike kjøretøy. Etter at vrakpantordningen ble etablert er ikke slik dumping av kjøretøy noe vesentlig miljøproblem.

Les også: Solberg: – Vi må redde havet