Ap sendte tekstmelding til en halv million velgere

Om lag en halv million nordmenn har mottatt denne SMS-en fra Arbeiderpartiet dagen før valget.
Om lag en halv million nordmenn har mottatt denne SMS-en fra Arbeiderpartiet dagen før valget.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeiderpartiet sendte søndag tekstmelding til 500.000 velgere med oppfordring om å stemme på partiet. Det vekker reaksjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har sendt SMSen til en del velgere for å mobilisere flest mulig til å stemme. SMS-utsendelsen kommer i tillegg til tidligere informasjon gjennom brev, annonser og annet, sier kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Ingrid Langerud, til ABC Nyheter.

Ifølge Arbeiderpartiet har omkring 500.000 mobilabonnenter mottatt henvendelsen søndag formiddag.

Mottakere ble valgt ut basert på ulike kriterier, først og fremst bostedsadresse og alder. Langerud sier SMS-stuntet var planlagt lang tid i forveien og ikke kommer som et resultat av sviktende målinger.

Les også: Støre mener Solberg mangler dekning for valgløfter

Jensen spår ville tilstander med Støre

– Ikke i strid med lovverket

Valgkampen går mot slutten. Politikerne (Jonas Gahr Støre, AP) smiler fortsatt fra boards på bussholdeplasser. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Valgkampen går mot slutten. Politikerne (Jonas Gahr Støre, AP) smiler fortsatt fra boards på bussholdeplasser. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Selskapet Iper Direkte har bistått Ap i kampanjen, som ifølge Forbrukerombudet ikke er i strid med lovverket.

– Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven regulerer rett og slett ikke budskap fra politiske partier, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avisen har mottatt henvendelser fra velgere som reagerer på Ap-kampanjen og viser markedsføringsloven. Der heter det blant annet at det er forbudt innen næringsvirksomhet å rette markedsføringshenvendelser til personer uten samtykke ved elektroniske kommunikasjonsmetoder.

Les også: Støre: KrF-samarbeid uaktuelt

Undersøkelse: Erna mest folkelig, Jonas mest elitistisk

– Noe nytt i norsk valgkamp

– Dette er nytt i en norsk valgkamp. AP har jo ikke lyktes så godt i denne valgkampen, men valget er jo ikke over ennå. De har nok slitt med å nå frem til sine velgere, så denne SMSen er vel en oppsummering av det de ønsker at valgkampen skal dreie seg om, men som de kanskje ikke har lyktes med å få alle til å fokusere på, sier Tor Bang, førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, til Nettavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre: – Tror ikke velgerne setter pris på det

I Høyre blir Aps PR-stunt mottatt slik:

– Jeg tror ikke at velgerne setter pris på en slik melding fra et politisk parti. Arbeiderpartiet står det løpet de har gjort hele valgkampen «until the bitter end». Det er mest fokus på skremsel og svartmaling av andre partier. Vi tror det er de blideste og mest positive som kommer til å vinne, sier markedssjef i Høyre, Dag Terje Solvang til VG

Mandag er det valg i Norge Foto: NTB scanpix
Mandag er det valg i Norge Foto: NTB scanpix

Ville mobilisere

Kontaktinformasjonene har partiet leid for engangs bruk fra Iper, som driver innen direkte markedsføring.

– Iper Konsument har et register over norske forbrukere, der kontaktopplysninger kan hentes ut for engangs bruk, slik vi har gjort her. I utvalget har vi sett på alder og geografi, og prioritert valgkretser der Arbeiderpartiet tidligere har hatt god oppslutning, sier Langerud til ABC Nyheter.

Innlegg på Facebook Foto: Skjermdump
Innlegg på Facebook Foto: Skjermdump

Får reaksjoner

På sosiale medier har mange gitt uttrykk for at de er i stuss om «SMS-aksjonen». Mange lurer både på hvordan Arbeiderpartiet har fått tak i deres mobilnummer, og på lovligheten av slike direktehenvendelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har fått ulike reaksjoner. Vi forsøker å svare alle som tar kontakt, med bakgrunn og fakta om utsendelsen, sier Langerud.

– Folk lurer først og fremst på kontaktopplysningene, og hvordan vi har fått tak i deres nummer. Dette er ikke registre vi sitter med. Det er Iper Konsument som har leid ut informasjonen for engangs bruk, sier kommunikasjonssjefen.

Forbrukerombudet uttaler søndag til VG at partiets direktehenvendelser ikke er i strid med lovverket:

– En god måte å nå mange

Frode Elton Haug i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet
Frode Elton Haug i Forbrukerombudet. Foto: Forbrukerombudet

– Politiske budskap som dette omfattes ikke av den bestemmelsen vi har i lovverket. Loven regulerer rett og slett ikke budskap fra politiske partier, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet Frode Elton Haug til VG.

– Vi har også basert oss på Forbrukerombudets tidligere uttalelser da dette ble planlagt, sier kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet Ingrid Langerud til ABC Nyheter.

– Vi ønsker å nå bredt ut med vårt hovedbudskap, og har tro på at dette er en god måte å nå mange dagen før valgdagen, sier hun.

Ifølge NTB blir det ansett som dårlig politisk kutyme å drive valgkamp på valgdagene.