Valg 2017SV: Venstre må stilles til ansvar for «miljøkamelene» de har svelget

Kari Elisabeth Kaski.
Kari Elisabeth Kaski. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Kampen om klimavelgerne tilspisser seg. – SV snakker bare tull, sier Venstre-nestleder Ola Elvestuen. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

18,3 prosent av velgerne synes klima er den viktigste saken i årets valgkamp, ifølge NRK.

På venstresiden i norsk politikk forsøker SV å kapre til seg velgere som setter klima høyt, mens på borgerlig side kjemper Venstre for å vinne «klimavelgere».

– En viktig grunn til at SV er i vekst er at vi har blitt tydeligere, og at vi er det tydeligste alternativet til Høyres-siden, sa SV-leder Audun Lysbakken til ABC Nyheter i august og pekte på miljø- og klimapolitikk.

Ola Elvestuen (V) mener bare en borgerlig regjering vil oppfylle Norges klimamål

SV-Kaski: Venstre har mistet troverdighet

På jakt etter miljøvelgerne, mener SV at Venstre har mistet troverdighet som miljøparti etter fire år som støtteparti for Fremskrittspartiet.

– Vi synes det er viktig å få synliggjort at dagens regjering bremser viktig miljøpolitikk, og gjør det med velsignelse fra Venstre. Venstre forsøker å få frem at de har fått til mye, men sannheten er et de har vært med på å bremse miljøpolitikken i Oslo, sier førstekandidat for SV i Oslo, Kari Elisabeth Kaski, til ABC Nyheter.

Hun mener Venstre må «stå til ansvar for miljøkamelene de har svelget i regjering», og viser til tre eksempler i Oslo:

1. SV mener Venstre-støttede regjeringen har trenert innføringen av miljødifferensierte bompenger i Oslo.

– Regjeringen har gitt beskjed til Oslo og Akershus at innføringen forsinkes til 2018. Dette til tross for at staten deltok hele veien i Oslopakke 3-forhandlingene og forsikret om at det var mulig å innføre bompengene fra 1. mars 2017 slik det står i avtalen, sier Kaski.

2. Den Venstre-støttede regjeringen har presset frem en utbygging av E18 som vil øke veikapasiteten til og i Oslo som legger grunnlag for flere biler i Osloområdet, dårligere luft og økte utslipp, ifølge SV.

Bakgrunn: MDG varsler omkamp om E18

3. Den Venstre-støttede regjeringen vil heller bruke 36 milliarder på veiutbygging, i stedet for kollektivtransport i Osloområdet, hevder Kaski.

Lover bedre resultater i samarbeid med Ap

Til tross for all kritikken, er SV og Kaski glad for Venstres engasjement og arbeid for å verne Lofoten, Vesterålen og Senja.

– Takk og lov for at Venstre fikk vernet Vesterålen, Lofoten og Senja, men det er ikke nok. Venstre er blitt presset, presset og presset i klimapolitikken.

– Både dere og Venstre må forhandle, er det ikke naturlig at man må svelge noen kameler?

– Både Venstre og SV vil være nødt til å forholde seg til andre partier og forhandle. Forskjellen mellom oss er at Venstre har vært for utydelige, de setter ikke foten ned overfor Ketil Solvik-Olsen og gigantutbygginen av E18 som Oslo-politikerne faktisk er imot. Jeg synes det helt ærlig er vanskelig å si at Venstre har fått de store gjennomslagene i miljøsaker, svarer SV-toppen.

– Vil dere inn i regjering, må dere samarbeide med Ap som vil starte oljeutredning i nye områder. Kan du garantere at dere vil få til mer?

– Jeg er overbevist om at Arbeiderpartiet og SV vil føre en bedre miljøpolitikk enn Frp og Venstre. Det handler om at Ap har en bedre miljøpolitikk og at det er en viktig sak for dem, og dessuten går SV til valg på ultimatum hvis man skal ha et formalisert samarbeid. Det har ikke Venstre hatt, og dermed har de måtte svelge kamel etter kamel, uten å sikre at de får noen virkelig.

Les om SV sine ultimatum: Dette må Ap og Sp si ja til for å få støtte av SV

Elvestuen: – Nå må SV slutte å snakke tull

Venstres nestleder Ola Elvestuen reagerer sterkt på utspillet fra SV og Kaski.

Ola Elvestuen og Trine Skei Grande under Venstres oppsummerende sommerpressekonferanse. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Ola Elvestuen og Trine Skei Grande under Venstres oppsummerende sommerpressekonferanse. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

– Nå må SV slutte å snakke tull. Aldri før har det vært brukt mer penger på kollektivtransport enn det Venstre får til nå. Den statlige støtten er på nærmere 500 millioner i år. Nå er det jo det at det nå er minst femti prosent statlig støtte i de store kollektivprosjektene, med SV var det null, sier Elvestuen og viser til for eksempel Lørenbanen.

– Det er en kjensgjerning at det er Venstre som har drevet frem kollektivsatsingen i Oslo. Vi har gjennomføringskraften og vilje til å støtte Oslo, og miljøsatsingen er langt større enn det var med SV i regjering, sier Venstre-toppen.

Staten bør betale inntil 70 prosent av investeringskostnadene til større prosjekter innen kollektivtransport, mener Venstre.

Det ble vedtatt på partiets landsmøte i Ålesund tidligere i år.

Knut Arild Hareide: – Å ta klimaendringene på alvor er et kristent verdispørsmål

– Et helt annet løft

Når det gjelder kritikken mot E18-utbyggingen, forsvarer Elvestuen støtten.

– Forskjellen på ønsket til byrådet og regjeringne er på 2,5 kilometer vei, det rives færre hus, det koster mindre og kollektivsatsingen blir bedre, sier Elvestuen og skryter av regjeringens jernbanesatsing:

– Venstre har fått enorme gjennomslag. Det er et helt annet løft og vilje, det går 100 flere tog fra Oslo S hver eneste dag. Venstre løfter igjen høyhastighetstog, som SV aldri klarte å gjøre noe med. Det er ganske enkelt sånn at Venstre har vist at vi får til langt mer konkret på miljø og en milliardsatsing på kollektivtransport, mens hos SV blir det bare mye prat.

Les også: Gjennomfører historiens største jernbanesatsing

– SV kritiserer dere for å ha gitt etter for Frp i miljøpolitikken?

– Venstre er kraften i denne satsingen, og la meg gjøre det klart for SV: Det er med dette flertallet vi har fått på plass en klimalov, et forpliktende samarbeid med EU, skogvern på ti prosent, fått ned prisene på månedskort på jernbane og satset enormt på kollektivtrafikk.

Det er en uke til valgdagen. Usikker på hva du skal stemme? Ta ABC Nyheters quiz: Hva kan du om de politiske partiene i Norge?