Meny

Partiene etterligner journalistikk

Slik har du neppe sett Listhaug før. Gråter etter korsbråket

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med tidligere journalister på slep, skal partiene få frem personene bak politikken og tar selv regien i egne «dokumentarer». – Partiene er blitt mer uavhengig av journalistikken, sier medieforsker. 

Alle partiene ruster til valgkamp på Facebook. Med egne spørretimer, debatter og politisk reklame, er årets valg blitt omtalt som en sosiale medier-valgkamp. 

Høyre og Fremskrittspartiet har valgt å hyre inn hver sin tidligere TV 2-journalist for å lage en dokumentar om partienes sentrale politikere. 

Dermed får partiene selv regien på hvordan de ønsker å fremstille politikerne og slipper de ubehagelige spørsmålene fra journalister. 

Bakgrunn: I høst får vi Norges først Facebook-valg

– Ønsker å fortelle hvem vi er

ABC Nyheter har fått sett noe av råmaterialet fra Frp-dokumentaren som tidligere journalist Geir Håkonsund står bak. Her følger han blant andre innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Siv Jensen. 

Markedssjef i Fremskrittspartiet, Helge Fossum, sier til ABC Nyheter at partiet ønsker å «fortelle hvem vi er og hva vi står for på en mest mulig upolert måte».

Fossum sier det er i hovedsak to grunner til at partiet velger å lage «egen journalistikk».

– For det første bidrar det til å få frem personen bak politikken. For det andre handler det om kapasitet på både utstyr og folk.

Frps markedssjef sier sosiale medier blir stadig viktigere, uten at det erstatter uavhengige medier.

– Sosiale medier en viktig del av valgkampen hvor vi når ut til veldig mange velgere med dialog. Sosiale medier gir oss muligheten til å snakke med velgerne direkte. Det er et supplement til tradisjonelle medier. Jeg ser ingen motsetninger her, sier Fossum. 

– Vi er opptatt av å få de ekte situasjonene. Både møtet med politikeren, men også med folk som jobber i næringer og tjenestetilbudet vårt, forklarer markedssjefen. 

Les også: Frps stortingsrepresentant spredde fake news i valgkampen

Tett på Listhaug

I vinter var Listhaug i krangel med tidligere redaktør Sven Egil Omdal som beskyldte Listhaug for å bruke korset som en politisk rekvisitt.

– Man tyr til alle midler så lenge man kan forsøke å stemple henne som fæl og kynisk, sa hennes rådgiver Espen Teigen i mars. 

I et av klippene fra råmaterialet får Listhaug støtte av bestyreren på sykehjemmet hvor hennes bestemor, som ga henne korset, bodde. Det går tydelig inn på innvandrings- og integreringsminister. 

– Dette klippet er et av mange eksempler på slike ekte situasjoner. Her kommer det tilfeldigvis frem i en tilfeldig samtale hvordan Sylvi Listhaug fikk korssmykket. En vakker historie, sier Fossum.

Se video øverst i saken!

Les også:  Listhaug: – Skjønner at folk flest er skeptisk til mediene

Medieforsker: – Kan være en utfordring

SINTEF-forsker Petter Bae Brandtzæg. Foto: Åse Dragland / SINTEF

Medieforsker Petter Bae Brandtzæg i SINTEF, sier til ABC Nyheter at valgkampen viser at ingen lenger har et informasjonsmonopol. 

–  Før skrudde du på NRK og fikk informasjonen der og det var det. Nå er alle blitt sin egen avis gjennom Facebook, sosiale medier og blogger. Det gjelder i høyeste grad også partiene. Du ser på Facebook-profilene til partilederne, at partiene produserer informasjon som likner journalistikk og de kommenterer også journalistikk.

– Er det en positiv eller negativ utvikling?

– Jeg vil si det er begge deler. Aktiviteten og informasjonen på Facebook kan skape mer journalistikk og åpenhet om hva partilederne mener. På en annen side er partilederne og partiene gjort seg mer uavhengig av journalistikken og kanskje mer utilgjengelige for journalister. Det er ikke noe problem i dag, men det kan bli det, sier Brandtzæg og viser til USA.

– Se for eksempel på Trump som kjører sine egne propaganda-stunt med «fake news» og utestenger journalister. Vi er absolutt ikke der i Norge, men det er på en måte en utfordring at partiene ikke er avhengig av journalister for å få ut et budskap. 

SINTEF-forskeren er bekymret for at velgerne ikke klarer å skille avsenderen i sosiale medier og spesielt Facebook. 

– Det er 3,4 millioner nordmenn på Facebook, og de fleste bruker det også til å finne nyheter. Problemet er at folk ikke så tydelig ser hvem som er avsenderen, de bare forholder seg til innholdet. Et godt eksempel på det er at den «nyheten» i fjor som var mest delt i hele Norge var en satirenyhet, folk skjønte ikke at dette var satire og spredde det som fakta. Det er et problem at Facebook ikke klarer å merke avsenderen godt nok. 

Les også:  Falsk nyhet om MDG delt av flere tusen

Erna følges av dokumentarskaper

Høyre og Arbeiderpartiet har i valgkampen egne videoer med høy kvalitet. For Høyre er det tidligere TV 2- journalist Kristian Mykleset som er hyret inn for å lage en dokumentar om Erna Solberg på Facebook. 

Kommunikasjonsrådgiver og sjef for digitale medier i Høyre, Christian Laland, sa i juli til Dagens Næringsliv at dokumentaren skal være direkte og uten filter, og «gi et unikt innblikk i livet til statsministeren og Høyres partileder under valgkampen.»

– Vi bruker tid og ressurser på å vise frem sider av politikerne man ikke får plass til andre steder. Jeg tror velgerne synes det er fint å bli kjent med våre toppkandidater, sier Laland.  

Klippet under har til nå over 350.000 visninger. 

Populært