Meny

Politikerne diskuterte bompenger i pinsen

Veidirektør Terje Moe Gustavsen brukte flere timer andre pinsedag på å diskutere bompenger med politikerne bak Oslopakke 3. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politikerne bak Oslopakke 3-avtalen nærmer seg enighet om hvor mye bilistene skal betale i bompenger fra 2019. 

Politikerne i Oslo og Akershus og veidirektør Terje Moe Gustavsen satt i et fem timer langt forhandlingsmøte om saken andre pinsedag.

– Vi diskuterer en totalitet på pluss minus 100 milliarder kroner over en 20-års periode. Derfor bruker vi en del tid på en ansvarlig håndtering av dette, og vi er ikke bekymret for den tidsbruken, sier Moe Gustavsen til VG.

Takstene skal finansiere prosjektene i Oslopakke 3, som ny T-banetunnel, Fornebubane og E18.

Økes til 58 kroner

– Vi må ha noen flere beregninger av takstene, men er enige om prinsippene og kommer også til å bli enige om de siste detaljene, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H) til NRK etter forhandlingsmøtet.

Så langt er det enighet om at bomtakstene for en diesel personbil økes fra 34 til 58 kroner i rushtiden fra oktober i år og det skal innføres én times fritak fra bombetaling etter at en bilist har betalt enten i bomringen eller en ny indre bomring. Dessuten skal antallet bomstasjoner skal økes med cirka 55 fra dagens 29. I flertallet av dem blir det innkreving i begge retninger.

– Det er for å gjøre systemet mer rettferdig og fordele byrdene på flere, sier Solli.

Det gjenstår fortsatt å komme til enighet om hva takstene skal bli og hvor de nye bomstasjonene skal plasseres.

Les mer: Nær dobling av bompenger i Oslo

Vurderer 50 nye bomstasjoner i Oslo

Populært