Bemanningsbyrå i Sporveien:Byråd Lan Marie Berg: – Forventer seriøse arbeidsforhold i Clear Channel
– Byråd for miljø og samferdel i Oslo reagerer på bruken av løsarbeidere i bemanningsselskap for å sikre reklameinntekter i mangemillioners-klassen til Sporveien.
– Alle som leverer tjenester til Oslo kommune, skal sikre et seriøst og anstendig arbeidsliv for sine ansatte. Dette har jeg påpekt til Sporveien, og jeg er trygg på at de følger opp dette med Clear Channel på en god måte.
Det slår byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg (MDG), fast i en epost til ABC Nyheter, etter oppslagene om forholdene til dem som fjerner gammel og setter opp ny reklame på Sporveiens busser, trikker og t-banevogner.
Reklamen gir Sporveien over 100 millioner kroner i inntekter i året, mens løsarbeiderne som gjør jobben, har 140 kroner timen i grunnlønn.
Det kommunale selskapet Sporveien har, som ABC Nyheter har avdekket, inngått en langvarig kontrakt med det amerikanske selskapet Clear Channel, som gir dem enerett til å selge reklame på Sporveiens materiell.
Den praktiske gjennomføringen sørger Clear Channel for ved hjelp av det svenskeide bemanningsbyrået Pecus. Det er medlem av NHO Service.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPecus opererer med de omstridte «nulltimerskontraktene» som blir omtalt i diskusjonen om sosial dumping i Norge.
Det innebærer at fast arbeid ikke blir gjort av fast ansatte, men av bemanningsselskaper som bare lønner de ansatte under oppdrag.
Les også: Kommunale Sporveien tjener millioner på reklame - løsarbeidere gjør jobben
Hvem har arbeidsgiver-ansvaret?
Clear Channels PR & Communications Manager Scandinavia, Sofie Brange, forsikrer overfor ABC Nyheter at de har sikret seg at underleverandøren Pecus tar ansvaret for helse, miljø og sikkerhet (HMS) for de ansatte som beveger seg inn på Sporveiens vognhaller og andre steder for å få opp reklamen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe ansatte i Pecus blir fortalt noe annet:
Pecus skriver i deres arbeidskontrakt, som ABC Nyheter har kopi av, at det er oppdragsgiveren som har HMS-ansvaret for dem.
Sofie Brange skriver at både Clear Channel och Pecus alltid setter sikkerheten i første rekke, og at ansatte i Pecus må gjennomføre et HMS-kurs i Sporveiens regi. Utover det må de gjennomgå et linjevisitasjonskurs, etter krav fra Sporveien. Kursene betales av Pecus.
Artikkelen fortsetter under annonsenBrange kan også fortelle at Pecus har en egen arbeidsleder med lang erfaring ansatt på heltid. Dessuten opplyser hun at Pecus ikke er hyret inn i egenskap av bemanningsselskap, men som en entreprenør som jobber på oppdrag for Clear Channel.
Sporveien erkjenner ansvar
Hovedvirksomheten selv, Sporveien, der arbeidet foregår på områder med rullende materiell og strømførende skinner og ledninger, fikk mandag spørsmål fra ABC Nyheter om hvilket ansvar de ser for seg ut fra Arbeidsmiljøloven.
Torsdag kom deres vurdering av Arbeidsmiljølovens §2.2, som sier at hovedbedriften skal ha ansvaret for samordningen av de enkelte virksomheters helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid når det er innleide arbeidere på stedet:
«Når arbeider skjer på Sporveiens område hvor Sporveien også har ansatte, har Sporveien et eget koordineringsansvar for helse, miljø og sikkerhet (HMS) for arbeidstakere hos kontraktspartnere eller deres leverandører. Dette ivaretas av Sporveien i dag, og vi jobber fortløpende med å sikre en best mulig koordinering av HMS. Koordineringsansvaret håndteres blant annet i henhold til Arbeidsmiljølovens §2-2.», skriver konserndirektør for kommunikasjon, Torgeir Kristiansen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Sp-topp krever at byrådet stanser bruk av løsarbeidere hos Sporveien
Clear Channel: MÅ være løsarbeid
Byråd Lan Marie Berg presiserer at Sporveien Oslo AS gjennom sitt datterselskap Sporveien Media AS har et kontraktsforhold med Clear Channel Norway AS. Det er Clear Channel som er hovedbedrift og har et kontraktsforhold med Pecus, og dermed ansvarlig for forholdet som ABC nyheter skriver om.
Clear Channels PR & Communications Manager for Skandinavia, Sofie Brange, understreker at arbeidet med å plassere ut reklame på vognene, i sin karakter må dreie seg om deltidsarbeid uten fast arbeidstid eller timetall.
Hun viser til en stillingsannonse der Pecus skriver at «det er viktig at du er tilgjengelig og kan ringes opp ved behov og stille opp på relativt kort varsel.»
– Det framgår tydelig at jobben er en deltidsjobb som skjer på natten, i helgene og som kan variere i tid og omfang i løpet av året, skriver hun til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenBrange viser til annonseteksten, der det står om dem som skal sikre Sporveien reklameinntekter: «passer perfekt for deg som er student eller som vil jobbe litt ekstra, samt at jobben ikke krever forhåndskunnskaper eller utdanning».
Hun skriver også at timelønna er på «minst» 196 kroner timen. Lønnsopplysninger ABC Nyheter sitter på, viser at timelønna er 140 kroner, men med 56 kroner i nattillegg.
SV: – Venter spent på byråden
Tidligere har Senterpartiet og Rødt i Oslo gått ut mot Sporveiens aksept av slike arbeidsforhold for å sikre seg reklameinntekter.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi venter nå spent på hva byråd Lan Marie Berg vil si. Hvis det som har kommet fram i ABC Nyheter stemmer, er det akkurat sånn vi ikke skal ha det i Oslo kommune, sier SVs gruppeleder i bystyret, Sunniva Eidsvoll Holmås.
– Vi skal ha seriøse arbeidsforhold og en lønn å leve av. Oslomodellen sier at hovedsaken skal være faste ansettelser. Men der man bruker bemanningsbyrå, skal det være fastlønn med lønn også i perioder mellom oppdrag, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Clear Channel hevder at arbeidsmengden varierer så mye at det er nødt til å være deltidsarbeidere på tilkallingsvikariat. Hva sier du til det?
– Det høres veldig rart ut. De bør ta en gjennomgang av hvordan de organiserer arbeidet. Det må da gå an å ha fast ansatte, om ikke annet på deltid. Kommunen må få på plass regelverk også for sine aksjeselskaper, som Sporveien – med krav om at det skal være tarifflønn også mellom oppdrag. Vi vil begrense bruken av bemanningsbyråer mest mulig, svarer Eidsvoll.