Sosial dumping hos Sporveien?Sp-topp krever at byrådet stanser bruk av løsarbeidere hos Sporveien

GUFNE REKLAMEMILLIONER: Aisha Naz Bhatti, Senterpartiets førstekandidat i Oslo ved stortingsvalget, syns det er uhørt at det kommunale selskapet Sporveien samarbeider med bemanningsselskapet Pecus for å sikre seg inntekter fra reklame på vogner og materiell.
GUFNE REKLAMEMILLIONER: Aisha Naz Bhatti, Senterpartiets førstekandidat i Oslo ved stortingsvalget, syns det er uhørt at det kommunale selskapet Sporveien samarbeider med bemanningsselskapet Pecus for å sikre seg inntekter fra reklame på vogner og materiell. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Byrådet viste handlekraft da de satte foten ned for Veireno. Har de tenkt å gjøre det mot Sporveiens bruk av bemanningsbyrå der ansatte ikke får lønn mellom oppdrag? utfordrer Aisha Naz Bhatti (Sp).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ansvarsfraskrivelse. Det er alvorlig å se slikt i Sporveien, sier Senterpartiets førstekandidat i Oslo ved stortingsvalget, Aisha Naz Bhatti til ABC Nyheter.

Bhatti reagerer sterkt på det hun oppfatter som ansvarsfraskrivelse for uholdbare arbeidsforhold for arbeidere som fjerner og setter opp reklame på Sporveiens trikker, busser og t-banevogner.

Kommunale Sporveien har gitt det amerikanske selskapet Clear Channel enerett på å selge reklameplasser fram til utløpet av 2020. Så har Clear Channel satt ut selve arbeidet til et bemanningsbyrå, svenske Pecus.

De bruker folk som ikke har lønn mellom oppdrag, såkalte «nulltimerskontrakter» som er blitt behørig fordømt i debatten om sosial dumping til å gjøre jobben.

Verken Pecus, Clear Channel eller Sporveien så ut til å ville påta seg ansvaret for helse, arbeidsmiljø og sikkerhet for disse arbeidstakerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les: Kommunale Sporveien tjener millioner på reklame - løsarbeidere gjør jobben

Vil ha bemanningsselskaper ut

– Man må jo følge opp at de man har kontrakt med, tar vare på de ansatte. Men bruken av bemanningsbyråer er et komplekst problem fordi EU-direktiver kommer inn i bildet, og sosial dumping begynner å komme ut av kontroll, sier Bhatti og utfordrer det rødgrønne byrådet i Oslo:

– De viste handlekraft da de satte ned foten for avfallsselskapet Veireno. Har byrådet tenkt å gjøre det i dette tilfellet, hvor ansatte har luselønn og ikke får betalt mellom oppdrag?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lederen for Oslo Sporveisarbeideres Forening, OSA, Rune Aasen, varsler at saken nå blir tatt opp i selskapets Arbeidsmiljøutvalg.

Han har fått tips om uheldige episoder for Pecus-ansatte.

– Vi har oppfordret dem til å fagorganisere seg, men det tør de jo ikke fordi de risikerer å miste jobben når de er i et bemanningsselskap, sier Aasen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis det er riktig at de ikke følger helse- miljø- og sikkerhetssystemet som Sporveien krever, må de ut av Sporveiens områder! sier Aasen.

– Vi kommer til å ta opp oppfølgingen av leverandører og underleverandører i Arbeidsmiljøutvalget. Vi skal ikke ha selskaper som driver med sosial dumping. Vi må nok følge opp bedre, legger han til.

– Sporveien må slutte å tillate bemanningsbyråer på Sporveiens områder. Det må være firmaer som har fast ansatte og ordnede forhold, krever foreningsleder Rune Aasen.

Arbeiderpartiet varslet i fjor at de vil fjerne de såkalte nulltimerskontraktene, uten å ha konkretisert hvordan alternativet skal bli. Byrådet under ledelse av Raymond Johansen (Ap) lanserte nylig sin «Oslomodell», der leverandører må ha ansatte som får kontinuerlig betaling.

Negar Enayati, bystyrerepresentant for partiet Rødt, støtter Bhattis protest mot det som skjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette forholdet i Sporveien er helt uakseptabelt. Når vi har siste møte før sommeren i samferdsels- og miljøkomiteen, vil vi kreve at byrådet rydder opp i saken så fort som mulig, sier Enayati.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les: Støre vil fjerne nulltimerskontrakter

Sporveien vurderer nå

ABC Nyheter skrev mandag at Pecus i sine ansettelseskontrakter legger ansvaret for de ansattes arbeidsmiljø og helse på oppdragsgiveren, i dette tilfellet amerikanske Clear Channel.

– Vi har en outsourcet avtale med Pecus for oppsetting og klistring av reklame, og ifølge den avtalen skal de følge de regler og avtaler som finnes på arbeidsmarkedet, skrev derimot Sofie Brange, PR & Communications Manager Scandinavia, i en epost til ABC Nyheter.

Brange fastholder at selskapet har sikret seg at Pecus tar ansvar, og vedlegger et bevis på at NHO Service har kontrollert selskapet og forsikret seg om at HMS-ansvaret er avklart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi tar fullt ansvar for vår avtale med Sporveien og har forsikrer oss om at underleverandøren følger de lover og regler som finnes på det norske markedet, og at de som ansettes av våre underleverandører har riktig utstyr. Alle ansatte i Pecus får kurs i helse, miljø og sikkerhet, sier Brange til ABC Nyheter.

Hva så med Sporveien? ABC Nyheter konfronterte mandag morgen selskapet med Arbeidsmiljølovens §2-2, som sier at «hovedvirksomheten» skal ha ansvaret der det leies inn bemanning.

Denne lovbestemmelsen har det kommunale selskapet åpenbart ikke vært oppmerksom på. ABC Nyheter får opplyst at den nå vurderes.

ABC Nyheter har bedt byrådet om en kommentar.

Les også: Arbeidere i «løsarbeiderkontrakter» på Støres boligprosjekt