– Ingen nordmenn vil reise på ferie med et skip hvor de ansatte tjener 35 kroner timen

Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg. Det vil si at skipene er registrert i det norske skipsregisteret (NOR).
Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg. Det vil si at skipene er registrert i det norske skipsregisteret (NOR). Foto: Mimsy Møller / Dagsavisen

Aps framstilling av Color Line-saken er riv ruskende gal, mener Høyre. Ingen nordmenn vil reise på ferie med et skip hvor de ansatte tjener 35 kroner timen, mener stortingsrepresentant Ove Trellevik (H).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er forslaget om å myke opp regelverket for skip som seiler under internasjonalt flagg, som har skapt bølger. Med forslaget får Color Line, som i dag er norskregistrert (NOR), tillatelse til å registrere seg i det internasjonale skipsregisteret (NIS). Dermed får rederiet også lov til å ansette utenlandsk mannskap på lokale lønnsvilkår, ifølge sjømannsforbundet. De hevder de internasjonale lønningene for matroser ligger på 35 kroner timen, mot 160 kroner i Norge.

I tillegg til fagforeningen, har Arbeiderpartiet engasjert seg i saken. Det er på tide at næringsminister Monica Mæland (H) tar en timeout, mener Aps Else-May Botten.

– Er det sånn at Norge skal være et foregangsland for å sette norske sjøfolk på land og importere billig utenlandsk arbeidskraft? Hvis ikke, må Mæland rydde opp. Hun har hele tida sagt at alternativet er å miste 2.500 sjøfolk hvis Color Line heller flagger ut til Danmark, men har hun tenkt gjennom hvor mange som mister jobben utover Norge? Det kan være flere tusen, uttalte Botten.

Les også: LO-nestlederen ber Mæland snu om Color Line

Vil sikre NOR-betingelser

Det fikk stortingsrepresentant Ove Trellevik til å reagere kraftig. Det er ikke Mæland som skal ta en timeout, det er Ap som må sette seg inn i saken, mener han, og karakteriserer Bottens versjon av saken som riv ruskende gal.

– Det er ikke dette fartsområdeutvalget sine anbefalinger går ut på, sier Trellevik til Dagsavisen.

Les også: Fullt sjøslag mellom Høyre og Ap

Han viser til at utvalget forventer at rederiet vil sikre NOR-betingelser for norsk dekk- og maskinmannskap, samt lederstillinger innen restaurant, butikk, kjøkken og hotelldrift på rutene utenfor Norden når det åpnes for NIS. For stillinger som rederiet ikke viderefører på NOR-betingelser må det gjennomføres forhandlinger om tariffavtale, skriver utvalget.

Trellevik tar også avstand fra påstanden fra sjømannsforbundet om lønninger på 35 kroner timen.

– Med lønninger ned i 35 kroner timen er det ingen som vil reise med Color Line, mener Trellevik.

Les også: LO-nestleder ber Mæland snu om Color Line

Halv milliard i overskudd

Botten mener at det som uansett er klart er at 700 ansatte kan miste jobben. Hun er dessuten kritisk til å utforme politikk basert på fartsområdeutvalgets forslag fra 2014, fordi rammebetingelsene til Color Line er annerledes nå enn da.

– Nylig leste jeg at Color Line gikk med over enn halv milliard i overskudd i fjor. Dette er ingen kriseramma bedrift, og den konkurranseulempen de hadde i 2014 er ikke like sterkt til stede nå, sier Botten til Dagsavisen.

Det var Sunnmørsposten som i forrige uke skrev at Color Group, som eier Color Line, gikk med 516 millioner kroner i overskudd etter avskrivinger og finansutgifter.

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen)

Les også: Ronny er én av flere hundre som kan miste jobben i Color Line: - Jeg har huslån og to barn

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden