
Olav Thon: – Man kan rett og slett ikke stole på politikerne

Eiendomskongen Olav Thon vet ikke om han skal le eller gråte, etter at Høyre gjorde kuvending om flypassasjeravgiften.
På Høyres landsmøte fredag ble det klart at partiet sluttet seg til forslaget om å fjerne den utskjelte flyplassasjeravgiften.
Innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften i fjor var Ryanairs begrunnelse for å droppe å ha Moss Rygge Lufthavn som base. Det i sin tur førte til at flyplassen ble lagt ned.
I et intervju med Dagbladet forteller Olav Thon hvordan han prøvde å redde flyplassens fremtid.
– Jeg har snakket med både finansministeren og samferdselsministeren, og det har vært over folk fra Ryanairs høyeste administrasjon og tryglet og bedt om at flypassasjeravgiften ikke måtte bli realisert, forteller Thon, som er deleier av flyplassen.
Les også: Rygge-ansatte reagerer med vantro på Høyre-vedtak om å skrote flypassasjeravgiften

– Snakke til en vegg
Politikerne hadde imidlertid bestemt seg for å innføre avgiften.
– Det var som å snakke til en vegg, sier Thon.
Både statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen skal i møter med Thon ha gitt uttrykk for at regjeringen ikke ville la seg presse av et flyselskap som truet med å kutte sine flyvninger fra Rygge, om avgiften ble innført.
– Det var jo en tankevekker. Man kan rett og slett ikke stole på politikerne. Det er trist å konstatere når man har holdt på i næringslivet i 70-80 år, sier Thon.
Han reagerer derfor på at Høyre nå har gjort kuvending og ønsker å skrote avgiften som ble vedtatt i desember 2015.
– Det er jo nesten så man vet ikke om man skal le eller gråte, sier han til Dagbladet, men understreker at han er glad for at Høyre nå har snudd.
Les også: Høyre vedtok å fjerne flypassasjeravgiften

Ble nedlagt
Flypassasjeravgiften var en del av budsjettavtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF i 2015. Den ble innført 1. juni i fjor og legges på alle avganger fra norske lufthavner. Avgiften er beregnet å gi 1,6 milliarder kroner i inntekter i inneværende år.
Å fjerne den i revidert budsjett vil koste 800 millioner kroner dersom det skjer fra 1. juli.
I Østfold vakte innføringen av avgiften bestyrtelse, og kritikerne mener den bidro direkte til at Rygge flyplass ble nedlagt.
Les også: Ryanair til himmels etter flytting fra Rygge
– En glad dag
Moss’ Høyre-ordfører Tage Pettersen var derfor en glad mann på fredag, selv om han erkjenner at det er en vei å gå før avgiften blir fjernet.
– At det største partiet på borgerlig side er så tydelig på at flypassasjeravgiften ikke er ønsket, er et veldig godt tegn, og dette er en glad dag for veldig mange, sier han til NTB.
Pettersen antyder at en ny avgift kan legges på drivstoff i stedet for på flypassasjerene, men at dette må utredes nærmere.