Meny

Ny jernbanetunnel i Oslo vil forsinke intercityplaner

Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Regjeringen og samarbeidspartiene varslet torsdag at det skal bygges nye tunneler under Oslo. Men det betyr samtidig utsettelse av andre prosjekter.

Som en konsekvens av at Oslo sentrum må graves opp for å få på plass de nye tunnelene for både jernbane og T-bane, vil de ytre delene av intercity-linjene til Skien, Lillehammer og Halden, og den nye Ringeriksbanen til Hønefoss bli kraftig forsinket, skriver VG.

I avtalen mellom de fire partiene har Ringeriksbanen, som skulle ha byggestart i 2019, fått utsatt anleggsstarten til 2022.

– Vi vil ikke ha full nytte av de nye linjene før Oslo-tunnelen er ferdig. Slik det ser ut nå, vil intercity-strekningene være fullført innen 2033-2034, sier statsminister Erna Solberg (H).

Staten skal ta hele regningen for jernbanetunnelen, men trolig bare halve regningen for den nye T-banetunnelen under Oslo sentrum, som også er lagt inn i den nye nasjonale transportplanen.

Ifølge Lan Marie Nguyen Berg (MDG), samferdselsbyråd i Oslo, har alle de rødgrønne partiene imidlertid programfestet at statens andel av kollektiv-investeringene skal være 70 og ikke 50 prosent. Dermed kan det være duket for en ny runde om finansieringen av prosjektet.

– Kollektivløsningene for storbyene må vi få komme tilbake til. Alt er ikke endelig klart, sier Solberg.

Populært