Stortinget fortsatt ikke fornøyd med Solvik-Olsens luftfartssvar
Stortingets kontrollkomité ser med økende bekymring på manglende svar fra samferdselsminister Ketil Storvik-Olsen (Frp) på spørsmål om sikkerheten i luftfarten.
Brev har gått fram og tilbake mellom samferdselsministeren og kontroll- og konstitusjonskomiteen på Stortinget siden slutten av august, etter at Bergens Tidende skrev at Luftfartstilsynet hadde droppet flere tilsyn av flyplasser på grunn av dårlig økonomi.
Tirsdag besluttet en enstemmig komité å be om enda flere svar fra statsråden i saken. Særlig fordi en rapport fra Riksrevisjonen forrige uke slo fast at departementet ikke har sørget for god nok oppfølging av helikoptersikkerheten, og at antall tilsyn hadde gått ned i 2015, til tross for at bevilgningene til tilsyn hadde økt.
– Informerte ikke
– Riksrevisjonens rapport har økt komiteens bekymring. I rapporten brukes uttrykket «alvorlig», noe som er et sterkt uttrykk fra Riksrevisjonens side, sier saksordfører i komiteen, Per Olaf Lundteigen til NTB.
Han peker på at samtlige partier i komiteen denne gangen står bak brevet til statsråden. Forrige brev ønsket ikke Høyre å stå bak.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLundteigen sier det sentrale i saken er om Solvik Olsen visste at Luftfartstilsynet selv mener dårlig økonomi var hovedårsaken til færre tilsyn.
– I det første svaret vi fikk fra ham, ga han uttrykk for at det var midlertidig mangel på inspektører som var årsaken, men vi kan nå dokumentere at Luftfartstilsynet har varslet departementet om at dette i hovedsak skyldtes økonomi.
I brevet spør komiteen om hvorfor statsråden ikke har opplyst om at økonomi var en medvirkende årsak i fallet i tilsynsaktiviteten i 2015.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det har statsråden vært full ut informert om, og det har han ikke meddelt oss, sier Lundteigen.
Les også: Solvik-Olsen må forklare manglende orientering
Spør om gebyrer
Komiteen spør også om hvilken betydning det har hatt at markedsaktørene i luften har uttrykt forventning om at Luftfartstilsynet skal holde gebyrnivået så lavt som mulig.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Gebyrer utgjør en stor del av Luftfartstilsynets driftsbudsjett. Hvis statsråden har tatt hensyn til markedsaktørene og holdt gebyrene nede, da må bevilgningene øke, og det vet alle er en kamp om budsjettpenger. Hvis statsråden har holdt gebyrene nede, så har han også hatt veldig dårlige argumenter overfor Finansdepartementet for å få bevilgningene opp. Dette vet vi foreløpig ikke noe om, men vi må finne ut av det, sier Lundteigen.
Lundteigen sier komiteen på sitt neste møte vil avgjøre om det er grunnlag for å åpne sak om statsrådens håndtering.
Les også: Stortinget visste ikke om pengemangel i Luftfartstilsynet