Utdanningsforbundet vil ha PISA ut av skolen

Norske skoler har ikke bedre resultater i dag enn i 2000 da vi ble med på PISA-undersøkelsen, mener Sp. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Norske skoler har ikke bedre resultater i dag enn i 2000 da vi ble med på PISA-undersøkelsen, mener Sp. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utdanningsforbundet støtter Sps utspill om at Norge bør slutte med de omstridte PISA-testene i norsk skole.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etter 16 år med PISA tror jeg det er riktig å si at testene har ført til en ensretting av skolen, sier leder i forbundet, Steffen Handal, til NRK.

– De har blitt brukt veldig politisk til å bane vei for reformer. Det er også sånn at vi har sett både misbruk av PISA-resultater i andre land og antydninger om juks, og det er lite innsyn. Denne kritikken har ikke blitt imøtegått av OECD, sier Handal.

Han mener det i dag finnes nok kunnskap om norsk skole gjennom flere andre tester og undersøkelser, og at Norge ikke trenger PISA-resultatene lenger.

– Forskningen fra PISA bygger veldig ensidig på noen få utvalgte tema, mener Handal.

– Baller nok selv

Senterpartiets Anne Tingelstad Wøien varslet onsdag at hun vil legge fram et forslag for Stortinget om at Norge trekker seg ut av PISA.

– Vi må ha baller nok i Norge til å stole på oss selv og den skolen vi har utviklet gjennom mange år. Norske elever er gode, også på andre områder, som demokratiforståelse, sier Wøien til NRK.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skolepolitisk talsperson i Høyre, Henrik Asheim, kaller forslaget «usedvanlig dårlig».

– Det Sp sier, er at de ikke liker forskningsresultatene, så derfor må vi slutte å forske, sier Asheim.

Han mener norsk skole mister et viktig informasjonsverktøy dersom Norge går ut av PISA-kartleggingen.

Tester 15-åringene

PISA er et internasjonalt prosjekt i regi av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD). Målet er å kartlegge 15-åringers ferdigheter i lesing, matematikk, naturfag og problemløsing. PISA kartlegger også andre ting, som elevenes læringsstrategier, motivasjon og selvoppfatning.

Undersøkelsen gjennomføres hvert tredje år. Første gang var i 2000, og Norge har deltatt siden starten.

Les også: Nordiske land sliter med skolen