Rapport: 19 farer ved jernbanereformen

Ketil Solvik-Olsen har for presentert resultatene i en risikoanalyse av jernbanereformen. På kontoret har han modelljernbane. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Ketil Solvik-Olsen har for presentert resultatene i en risikoanalyse av jernbanereformen. På kontoret har han modelljernbane. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er 19 farer knyttet til jernbanereformen, ifølge en ekstern rapport. Samtidig slås det fast at sikkerheten vil bli like god eller bedre enn i dag hvis det settes inn egnede tiltak.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rapporten er utearbeidet av selskapet Safetec, som blant annet påpeker at sikkerhet og beredskapsfunksjoner kan havne mellom flere stoler.

Dersom egnede tiltak iverksettes, så kan sikkerhetsnivået bli like bra eller bedre enn i dag, lyder konklusjon i rapporten.

Den ble overlevert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mandag.

– En del av disse tingene har vi allerede satt i gang arbeid med, sier han.

I rapporten trekkes det fram at språkforvirring kan være en mulig fare hvis utenlandske selskaper vinner anbud.

– Det er viktig å understreke at norsk er arbeidsspråket. Den typen sikkerhetskrav kommer vi ikke til å avvike fra, sier samferdselsministeren.

Les også: Jernbaneverket må betale millioner til LKAB

Statlig uenighet forsinker kollektivterminal på Voss

Nytt utseende på Bane NOR koster skattebetalerne 36,5 millioner