Grande: – Det er ikke noe grønt skifte - Siv og Erna har skuffet meg

Erna: - Dette er tidenes klimabudsjett! Se video!
Erna: - Dette er tidenes klimabudsjett! Se video!
– Dette er ikke noe grønt skifte, sier en skuffet Trine Skei Grande. – Avskjedssøknad fra regjeringen, mener organisasjonen Zero.

– Nye utfordringer gir ny teknologi, nye næringer, nye arbeidsplasser. Omstilling av norsk økonomi og det grønne skiftet går derfor hånd i hånd, sa finansminister Siv Jensen i sin finanstale til Stortinget torsdag formiddag.

Ministeren la vekt på at næringsliv og folk flest må være med på laget om klimautslippene skal ned.

– Vi foreslår å redusere årsavgiften for biler med 12 prosent reelt. Det er et godt miljømessig grep for å redusere utslippene fra bilparken, sa Jensen videre.

Videre pekte hun på at regjeringens mål er å kutte klimautslippene med 40 prosent fram mot 2030, sammenlignet med nivået i 1990.

– Vi følger opp med konkrete tiltak. Vi øker innsatsen for å utvikle og ta i bruk ny klimavennlig teknolog, sa Jensen.

Jensen: – Miljøbevegelsen har et for ensidig fokus

Les også:   Jensen: – Budsjettet vil løse flere problemer for folk flest

– Erna og Siv har skuffet meg

Venstre-leder Trine Skei Grande er langt fra fornøyd med det regjeringen har lagt frem. Hun mener den ene siden i statsbudsjettet viet til dette, ikke kan kalles noe grønt skifte.

– I fjor skrev statsministeren selv et løfte til oss om at de skulle ha et grønt skifte. Og så legger de frem dette. Erna og Siv har skuffet meg, begge to. De har lovet meg noe de ikke klarte å holde, sier Skei Grande ifølge VG.

Venstres finanspolitisk talsmann Terje Breivik mener at regjeringens forslag neppe kan sies å være et bidrag til å innfri verken Parisavtalen eller Stortingets egne mål på klimaområdet. Han sier at budsjettet må endres betydelig for å få Venstres støtte.

– Det er selvsagt ikke godt nok at statsbudsjettet ikke oppfyller de løftene Erna Solberg har gitt både Stortinget og FN. For Venstre finnes det ingen alternativer til et budsjett som kutter utslippene betydelig. Regjeringspartiene må ta klimautfordringene på alvor, og følge opp sine forpliktelser om å kutte utslippene, ellers har samarbeidet ingen fremtid, sier Breivik til NTB.

Også samarbeidspartner KrF mener det trengs kraftigere miljø- og klimatiltak enn det som ligger i regjeringens budsjett.

– KrF stiller ingen ultimative krav når det gjelder virkemidler, det sentrale for oss er å redusere klimautslippene. Vi trenger et grønnere skatteregime som gjør det lønnsomt å gjøre klima- og miljøvennlige valg, og vi må ta i bruk virkemidler som handler om andre deler av klimapolitikken, sier finanskomiteens leder, Hans Olav Syversen, fra KrF i en pressemelding.

Les også:   Dette har vi fått i skattelette så langt

– Holder miljøet og Venstre for narr

SVs finanspolitisk talsperson Snorre Valen mener det er åpenbart at budsjettforslaget bryter med løftet til Venstre og KrF om et grønt skatteskifte.

– Under denne regjeringen har utslippene i Norge økt, og det vil de trolig fortsette å gjøre. Regjeringen holder miljøet og Venstre for narr med disse små justeringene. Resultatet av det såkalte grønne skatteskiftet er at utslippene fra bilparken trolig øker, sier Valen i en pressemelding.

Han mener det haster å få på plass kutt som faktisk får ned utslippene fra biltrafikken.

– Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra bilkjøring er det én avgift som er viktigere enn alle andre avgifter, nemlig engangsavgiften. Vi må ha høye engangsavgifter på fossilbiler, om vi skal bytte ut bilparken, sier Valen i meldingen.

– Avskjedssøknad fra regjeringen

Også miljøorganisasjonene Zero og Naturvernforbundet er skuffet over det regjeringen har lagt frem.

– Budsjettforslaget inneholder få spor av det grønne skatteskiftet som skulle levere «betydelige reduksjoner i klimautslippene». Om dette er så langt regjeringen vil gå, må det anses som en avskjedssøknad, uttaler Kåre Gunnar Fløystad, fagsjef i ZERO, i en pressemelding.

– Vi er nødt til å sette opp tempoet i å fase ut fossilt drivstoff fra transportsektoren. Da trenger vi økte avgifter på kjøp av fossile biler, økte avgifter på fossil diesel, og en større økning i omsetningspåbudet for biodrivstoff – ikke store nettolettelser for fossile bilister, sier Fløystad videre.

Les også:  Det blir mindre lønnsomt å investere i sekundærbolig og næringsbygg

– Stikk i strid med fagre ord om grønt skifte

Statsbudsjettet legger opp til fortsatt store utslipp og mindre naturvern, mener Naturvernforbundet.

– Dette er ikke et budsjett som svarer på de enorme klima- og miljøutfordringene vi står overfor, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet i en pressemelding.

Ask Lundberg mener budsjettet ikke er i tråd med det regjeringen har forpliktet seg til når det gjelder betydelige reduksjoner i klimagassutslippene. Hun mener det de legger frem er stikk i strid med «alle fagre ord om utslippskutt og et grønt skifte».

– Grønn skatte- og avgiftsomlegging er tydeligvis avlyst, til fordel for netto avgiftslette for bilistene og oppstart av store motorveiprosjekt. Avgiftene på fyringsolje økes heller ikke i tråd med det som trengs. Nå er det opp til opposisjonen å sikre et skikkelig klimabudsjett, sier Ask Lundberg.

Selv om regjeringen øker potten til jernbane, mener Natur og Ungdom at det totale bildet ikke er godt nok.
– Mer penger til jernbane monner ikke når budsjettet stinker eksos. Jernbanen blir bare et tynt lag med glasur på ei gigantisk asfaltkake - vi får ikke klimakutt i
transportsektoren når det bygges så mye vei, sier leder i Natur og Ungdom, Ingrid Skjoldvær, i en pressemelding.

Les også:   Her er siste nytt om statsbudsjettet for 2017

Annonse
Populært