Frp og Sp i drivstoff-duell

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Geir Pollestad er i klinsj med regjeringen om prisen på diesel og bensin. I motsetning til samarbeidspartiene mener de den foreslåtte avgiftsøkningen er for stor.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og Geir Pollestad er i klinsj med regjeringen om prisen på diesel og bensin. I motsetning til samarbeidspartiene mener de den foreslåtte avgiftsøkningen er for stor. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å gjøre det dyrere å fylle diesel og bensin er urettferdig overfor dem som ikke har noe alternativ til bil, hevder Senterpartiet. Men «distriktspartiet» har selv foreslått å øke avgiftene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Senterpartiets alternative budsjett for 2016 økes veibruksavgiften med 29 øre for bensin og 20 øre for diesel.

Til sammenligning har regjeringen til nå kun prisjustert avgiftene, bortsett fra i 2015, da de sto stille.

– Det var aldri planen at vårt forslag skulle øke pumpeprisen, sier Senterpartiets Geir Pollestad til NTB. Han viser til at Senterpartiet foreslo å fjerne veibruksavgiften på biodrivstoff tilsvarende, noe som ville gitt «grønnere» diesel og bensin til samme pris.

Les også: Valgforsker: – Frp fremstår ikke lenger som bilistenes parti

– Ikke tillatt

Problemet er at et slikt grep ifølge Finansdepartementet er i strid med EØS-avtalen.

– ESA tillater ikke at man fjerner veibruksavgiften på biodiesel fordi man da har dobbel virkemiddelbruk, både innblandingskrav og avgiftsfritak. Det fører i neste omgang til tilbakebetaling av statsstøtte, noe som rammer næringslivet, sier statssekretær Jørgen Næsje (Frp) til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da blir jo spørsmålet om Sp fortsatt vil øke veibruksavgiften om man ikke kan fjerne veibruksavgiften på biodiesel, eller om Sps grønne skifte bare er en bløff, framholder han.

Les også: Drivstoffprisen steg med nesten tre kroner over natta

Økte priser

Statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) la fredag fram regjeringens opplegg for det grønne skatteskiftet. Sentralt står en økning i veibruksavgiften på 15 øre for bensin og 35 øre for diesel, noe Senterpartiet heftig har kritisert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi foreslo ikke avgiftsøkninger i fjor som ville ha påvirket pumpeprisen for folk, slik Frps avgiftsøkning i år gjør. Frp bør være mer opptatt av å holde sine egne valgløfter enn å feiltolke Senterpartiets politikk, sier Pollestad.

Les også: Slik halverte Per utgiftene til drivstoff

Lederen av Stortingets næringskomité sier forslaget ikke ville ha blitt gjennomført dersom kontrollorganet ESA ikke hadde godkjent opplegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– At Frp mener vi skal legge oss på rygg for EU og akseptere høyere avgifter for folk, samt at vi ikke når klimamålene får stå for deres egen regning, sier han.

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Stort spenn

En oversikt Finansdepartementet har utarbeidet for NTB viser hvordan opposisjonspartiene har prioritert drivstoffavgiftene i sine alternative budsjetter for i år.

Arbeiderpartiet er mest forsiktig. CO2-avgiften ble prisjustert med 3 øre for begge drivstofftyper, mens veibruksavgiften på bensin sto stille. For diesel ble avgiften økt med 25 øre.

Samarbeidspartiene KrF og Venstre slås ofte i hartkorn, men de alternative budsjettene viser at KrF er mer forsiktig enn sin samarbeidspartner. For der Venstre tar til orde for en økning på 50 øre for bensin og 96 øre for diesel, legger KrF kun 10 øre på bensin og 20 øre på diesel.

Les også: Ap vil ha utslippsfritt nybilsalg fra 2030