Solvik-Olsen må forklare manglende orientering

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) må svare kontroll- og konstitusjonskomiteen på hvorfor han ikke orienterte Stortinget da Luftfartstilsynet advarte mot trange budsjett.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) må svare kontroll- og konstitusjonskomiteen på hvorfor han ikke orienterte Stortinget da Luftfartstilsynet advarte mot trange budsjett. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) må svare kontroll- og konstitusjonskomiteen på hvorfor han ikke orienterte Stortinget da Luftfartstilsynet advarte mot trange budsjett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kontrollkomiteens leder Martin Kolberg (Ap) slår fast at komitéflertallet langt fra er fornøyd med de svarene Solvik-Olsen så langt har kommet med.

– Komiteens inntrykk er at statsråden i sitt første svar forsøker å dekke over et åpenbart faktum, nemlig at Luftfartstilsynet påpekte at de mangler ressurser for å få gjennomført tilstrekkelige tilsyn. Derfor er det helt nødvendig å stille konkrete oppfølgingsspørsmål, sier Kolberg til NTB.

– «Dekke over» er et sterkt uttrykk?

– La meg heller si det slik; han forsøker å gi inntrykk av at tingene er i orden, når tingene ikke er i orden, utdyper Kolberg.

Les også: Solvik-Olsen setter bompengerekord

Redusert aktivitet

I brevet til Solvik-Olsen vises det blant annet til Luftfartstilsynets årsrapport for 2014, der det blant annet heter at en videreføring av 2015-budsjettet for 2016 ville bety at «nødvendig utvikling blir bremset, og at Luftfartstilsynets evne til å gjennomføre tilsynsaktiviteter blir utfordret».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også årsrapporten for 2015 blir det sitert fra:

«Det har oppstått en utilsiktet balanse med hensyn til oppgaver/aktivitet kontra driftsmidler» og «For å kunne følge utviklingen i luftfarten og sette inn målrettede tiltak, er det nødvendig med en styrking av budsjettet».

Les også: Stortinget visste ikke om pengemangel i Luftfartstilsynet

Bestrider formulering

Likevel skrev Solvik-Olsen til kontrollkomiteen i september i år at Luftfartstilsynet kun hadde rapportert at virksomheten i 2015 ikke ville være bærekraftig på sikt dersom aktiviteten fortsatte å øke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Komiteen mener at dette ikke handler om advarsler på sikt. Det handler om hva som skjer dersom man får samme budsjettramme i 2016 som i 2015», heter det i brevet som ble sendt etter kontrollkomiteens møte torsdag.

Krever full oversikt

Senterpartiets Per Olaf Lundteigen er ikke imponert over Solvik-Olsens svar:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Luftfartstilsynet har ved flere anledninger vært tydelig overfor statsråden om at budsjettene ikke ville holde til å gjennomføre planlagte tilsyn. Vi spør derfor hvorfor han ikke har orientert Stortinget om dette, sier Lundteigen til NTB.

Les også: Luftfartstilsynet avviser bekymring for sikkerheten

Bergens Tidende har blant annet avdekket at landingsplassene ved Namsos og Sandnessjøen sykehus ikke har blitt sjekket på 14 år. Forklaringen var er at disse står på Luftfartstilsynet «hobbyliste», ifølge avisen.

Kontrollkomiteen ønsker nå full oversikt over hvilke tilsyn som er blitt nedprioritert, nærmere bestemt 170 av 800 planlagte tilsyn i 2015.

I tillegg spør komiteen om hvordan departementet har fulgt opp overfor de tilsynsstedene som har offshore-helikopteraktivitet. Det vises blant annet til at en rapport fra SINTEF i 2010 konkluderte med at det var behov for økt tilsynsaktivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Løpende sak

Komiteens nestleder Michael Tetzschner (H) stiller seg ikke bak brevet.

– Vi foreslår at saken overføres til transportkomiteen. Det er ikke i tråd med kontrollkomiteens mandat å gripe inn i løpende saker, sier han til NTB.

Kolberg sier at det ene ikke utelukker det andre:

– Det vi sitter med, er ulik framstilling av saken fra Luftfartstilsynet og statsråden, og det må vi se på.

Fremskrittspartiet stiller seg bak brevet til sin egen statsråd.

KrF, Venstre, SV og Miljøpartiet De Grønne hadde forfall til torsdagens møte, men komiteen er likevel fortsatt beslutningsdyktig.