NRK-bot etter valgblemme ble halvert

Denne forsnakkelsen fra Nina Owing på direkten 14. september i 2015 koster NRK 300.000 kroner.

NRK var for tidlig ute med prognosene for Arbeiderpartiets valgresultat valgkvelden for snart to år siden og ble ilagt 600.000 kroner i gebyr. Nå slipper rikskringkastingen unna med det halve.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det opplyser sekretær Erik Børresen i Medieklagenemda i en epost til Dagens Næringsliv.

I vedtaket der gebyret halveres til 300.000 kroner opplyser valgklagenemnda at de har lagt vekt på at det ikke var et bevisst brudd, at NRK tross alt har hatt visse rutiner myntet på å overholde sperrefristen, at det var første gang kanalen brøt reglene og at bruddet først og fremst synes å være forårsaket av menneskelig svikt.

Les også: NRK beklager brudd på sperrefristen

– Det var videre kun ett partis resultat som ble offentliggjort, og det skjedde kun 11 minutter før valglokalene stengte, heter videre.

Den lille lokalavisen Svelviksposten gjorde en lignende tabbe ved å offentliggjøre forhåndsstemmer før sperrefristen klokken 21 valgkvelden 14. september 2013. Avisen ble ilagt et gebyr på 100.000 kroner, men også dette ble halvert.

Personvernpolicy