Nguyen Berg: – Oslopakke 3 vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i
Etter lange og krevende forhandlinger sier miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) at hun nå er stolt av avtalen om Oslopakke 3.
Artikkelen fortsetter under annonsen
– Hverdagen blir nå enklere for alle i Oslo og Akershus, sa hun på mandagens pressekonferanse.
Etter tidkrevende forhandlinger kom partene til enighet søndag kveld,
– Vi var grunnleggende uenige om flere ting. E18-utvidelsen vestover har vært det vi har vært mest uenige om, men jeg synes vi har kommet fram til et godt kompromiss, sa Nguyen Berg.
Hun er sikker på at rushtrafikkavgiften for dieselbiler vil føre til færre biler i hovedstaden, noe som igjen vil føre til bedre luftkvalitet.
– Denne avtalen vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i, slo hun fast.
Les også: Forsker: – Bompenger vil ikke påvirke trafikken inn til Oslo
– Viktig og bra
Veidirektør Terje Moe Gustavsen var forhandlingsleder for Oslopakke 3.
– Det er åpenbart at arbeidet har vært krevende, og det er en særdeles viktig avtale for hele regionen, sa Gustavsen mandag formiddag.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå Majorstua T-banestasjon introduserte han den utgaven av Oslopakke 3 som partene ble enige om søndag.
– Denne avtalen vil fremme kollektivtransport og andre løsninger som vil være sterkt tjenlig for befolkningen og næringslivet i området, fortsatte Gustavsen.
Han oppsummerte avtalen med to stikkord:
– Viktig og bra.
Se intervju med veidirektøren her:
Les også: Bellona-Hauge skeptisk til bompenger for elbiler
Solberg advarer om pengeknipe
Statsminister Erna Solberg (H) tror kommunene må bla opp mer for å finansiere Oslopakke 3.
– De må klargjøre hvordan de skal finansiere det kommunene har ansvar for. Det er ikke nok inntekter fra bompenger og statlige ordninger til å finansiere dette. De må tenke gjennom hvordan de skal bidra totalt for å få dette til, sier Solberg til NTB.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Når du skal gjøre mye på kort sikt, vil man trenge mer penger for å få det til, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenSolberg opplyser at hun har vært holdt orientert om forhandlingsprosessen, ettersom staten er part i forhandlingene. Hun påpeker at reglene for statens bidrag er klare: 50 prosent av kostnadene for store prosjekter. I Oslopakke 3 dreier det seg om Fornebubanen og den nye sentrumstunnelen for T-banen.
Hun legger til at det er bra for miljøet at det blir et kollektivløft i Oslo.
Les også: NAF: – Mange vil reagere negativt på Oslopakke 3
Se video: Klar tale fra NAF: – Retoriske grep svekker pakken
Se opptak av hele fremleggelsen av Oslopakke 3 her: