Én av tre lastebiler er norskregistrert

En tredel av alle lastebilene som krysset norskegrensen i første kvartal var norskregistrerte. De norske bilene er fortsatt dominerende, selv om de taper markedsandeler over tid.

En tredel av alle lastebilene som krysset norskegrensen i første kvartal i år var norskregistrerte. De norske bilene er fortsatt dominerende selv om de over tid taper markedsandeler, ifølge Statistisk sentralbyrå. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
En tredel av alle lastebilene som krysset norskegrensen i første kvartal i år var norskregistrerte. De norske bilene er fortsatt dominerende selv om de over tid taper markedsandeler, ifølge Statistisk sentralbyrå. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn det transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen.

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

Norske lastebiler transporterte 1,1 millioner tonn gods til og fra Norge i 1. kvartal i år, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Det er en svak nedgang på 0,2 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor.

Markedsandelen ved eksport var 52,7 prosent. Ved import hadde de norskregistrerte bilene en andel på 20,3 prosent av den samlede transporterte godsmengden.

I tillegg til import og eksport, gjør EØS-reglene at utenlandske lastebiler kan kjøre gods internt i Norge, kalt kabotasje.

Les også: Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slovakiske lastebilselskap

I alt 3,2 millioner tonn gods ble fraktet over grensen med lastebiler i 1. kvartal i år. Det er 0,5 prosent mindre enn i samme kvartal i fjor.

De baltiske lastebilenes markedsandeler av godstransporten til og fra Norge øker gradvis og var i 1. kvartal i år kommet opp i 8,9 prosent. Polskregistrerte biler hadde omtrent tilsvarende markedsandel med sine 7,8 prosent, 0,1 prosentpoeng mer enn i tilsvarende kvartal 2015.

Les også: Rødt hudfletter Frp for å svikte lastebileierne i EU-strid

Samlet var disse landenes markedsandel 1,0 prosentpoeng større enn i 1. Kvartal i fjor. Svenske bilers andel gikk ned med 1,9 prosentpoeng og var i 1. kvartal på 27,8 prosent. (©NTB)