Meny

Samarbeidspartiene venter på flyavgift-avklaring

Hans Olav Syversen (Krf, t.h.) sier partiet hans er klare for å forhandle med Frp og regjeringen om de omstridte flyseteavgiften. Her under en tidligere debatt med Frps partileder, finansminister Siv Jensen. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frps utspill om flypassasjeravgiften har satt forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett på vent.

– Det er noen avklaringer som må gjøres, sier Høyres Svein Flåtten til NTB.

– Vi er klare til å forhandle, men avventer et felles utspill fra regjeringspartiene, sier Hans Olav Syversen (KrF).

Finanspolitikerne fra de fire borgerlige samarbeidspartiene skulle egentlig møttes onsdag ettermiddag for å forhandle om revidert nasjonalbudsjett (RNB). Men møtet ble utsatt etter at Frps stortingsgruppe sluttet opp om et innspill om å arbeide for å fjerne flypassasjeravgiften.

Det var ventet et forhandlingsmøte torsdag formiddag, men ved lunsjtider var det uklart om det blir noe møte i løpet av dagen.

Syversen påpeker at det er spesielt at Frps stortingsgruppe taler sin egen partileder midt imot. Siv Jensen, som også er finansminister, forsvarte nemlig flyavgiften i Stortingets spørretime onsdag. Det har skapt uklarhet om hva som er Frps posisjon.

– Helt normalt

Parlamentarisk leder Harald Tom Nesvik avviser imidlertid at Frps stortingsgruppe har vedtatt å ta omkamp om avgiften, som ble vedtatt i forbindelse med budsjettbehandlingen i fjor.

– Det er helt normalt at stortingsgruppa til Frp spiller inn ulike forslag til behandling av nasjonalbudsjett så vel som RNB, dette gjøres hvert år. I den forbindelse har flypassasjeravgiften vært ett av temaene som ble spilt inn, sa Nesvik i en pressemelding.

Det er finanspolitiske talsperson Hans Andres Limi som forhandler om revidert nasjonalbudsjett for Frp.

– Det som er viktig, er at vi tar situasjonen som har oppstått ved Rygge flyplass og i Moss-regionen, inn i rommet, sier han til NTB torsdag.

Les også:   Venstre anklager Ap og Sp for rå populisme i Rygge-saken

Stort hull

Etter det NTB forstår, er det ikke noen reell mulighet å droppe avgiften, som er varslet innført alt fra 1. juni. Avgiften skulle opprinnelig tre i kraft 1. april og skaffe 1 milliard kroner til årets budsjett. Men ettersom regjeringen måtte vente på avklaringer om den er i tråd med EU-lovverket, ble den utsatt to måneder. Det har kostet omkring 250 millioner kroner, ifølge opplysninger finansminister Siv Jensen har gitt til Stortinget.

Dersom resten av inntektene skulle falle bort, ville det være svært krevende å tette hullet i årets budsjett.

Les også:  Tror Ryanair ville ha kuttet på Rygge uansett

Grønt skatteskifte

Flypassasjeravgiften er ment å komme Venstres krav om et grønt skatteskifte i møte. Venstre har primært ønsket andre miljøskatter, som en avgift på bensin og diesel. Det har Frp satt foten ned for, gjorde Terje Breivik klart overfor Dagbladet i februar.

Venstre har foreslått en annen modell for avgift på flyreiser, som partiet mener er bedre, og hevder modellen som nå etter alt å dømme blir innført, er regjeringens verk.

Denne uka ble det klart at Rygge flyplass legges ned, som følge av at Ryanair ikke lenger vil ha base der. Ryanair har hevdet årsaken er flypassasjeravgiften, men både finansminister Siv Jensen og fagforbundet Parat har sådd tvil om avgiften er den reelle årsaken.

Les også:

Siv Jensen: – Ingen norske flyplasser legges ned på grunn av flypassasjeravgiften

Rygge-ansatte vil aksjonere til siste stund

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus